Zoeken in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

OneWingedAngel_

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2006
Hallo allemaal,

Ik zit met een stage-opdracht om een database te maken.
Ik heb nu twee formulieren: docentgegevens en leerlinggegevens.
De formulieren bevatten Volledige naam, loginnaam, wachtwoord, e-mail adres en aantekeningen.

Nu wil ik er een zoekfunctie inzetten, alleen die van mij werkt niet.
Hij moet zoeken op de naam van de docent/leerling. Er moet dus een tekstvak komen en zodra ik op enter druk nadat ik een zinsdeel getypt heb, moet hij het juiste record aangeven in het formulier (dus niet in een query of tabel).

Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast vriendelijk bedankt

Gebruik een listbox of een combobox. Die doen dat automatisch.

Dan geeft ie slechts alleen de namen weer. Ik wil dat hij naar het goeie record gaat.

Als ik bijvoorbeeld Piet intyp, dat hij naar het record gaat van Piet Visser.

Als de standaard oplossingen voor jou niet van toepassing zijn dan zul je veel meer informatie moeten geven over hoe je database eruit ziet en wat je precies wilt.
Post je database en geef exact aan wat je wilt, dan kun je misschien verder geholpen worden.

Ik heb een tabel met de velden Volledige naam, Loginnaam, Wachtwoord, E-mail adres en Aantekeningen. Deze tabel heet Docent.

Ik heb hiervan een formulier gemaakt genaamd DocentGegevens. Het bevat precies hetzelfde als de tabel.

Ik wil een zoekfunctie erin hebben. De zoekfunctie bestaat uit een vak waarin ik een naam in kan vullen. Die zoekfunctie mag geen tabellen openen o.i.d. Hij moet in het formulier zoeken naar hetgeen wat ik opgeef.
Bijvoorbeeld, als ik Piet invul in dit vak, dan moet hij het record van Piet Visser weergeven.

Dit lukt niet met alleen Queries, tenzij ik iets helemaal fout doe.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen hoe ik het werkend krijg?

Laatst bewerkt:
Dat is helemaal afhankelijk hoe je formulier opgebouwd is.
Nogmaals, post je database even, dan is het veel eenvoudiger een antwoord te geven.

Er staat gevoelige data in, ik mag hem niet op dit forum zetten. Ik maak wel een screenshot...

De naam van het teksvak waar de records uit moeten worden gezocht heet Volledige naam.

Wat jij wilt kan met dit formulier niet.
Je formulier laat namelijk maar één record zien, dus je kunt op je formulier niet zoeken door records, er wordt er namelijk maar één tegelijk getoond. Dat wist je zelf ook wel, op je formulier heb je namelijk navigatie knoppen staan om van het ene naar het andere record te springen.
Je zou nog kunnen overwegen om filters toe te passen. Kijk daarvoor naar de Filter eigenschap van je formulier in de access help.

Posten is geen probleem hoor. Gooi gewoon je tabellen leeg. De data interesseert echt niemand en testen kun je ook met oiushdaflkjasoiuaseyhr als naam.

Bartuls zei:
Wat jij wilt kan met dit formulier niet.
Je formulier laat namelijk maar één record zien, dus je kunt op je formulier niet zoeken door records, er wordt er namelijk maar één tegelijk getoond. Dat wist je zelf ook wel, op je formulier heb je namelijk navigatie knoppen staan om van het ene naar het andere record te springen.
Je zou nog kunnen overwegen om filters toe te passen. Kijk daarvoor naar de Filter eigenschap van je formulier in de access help.

Posten is geen probleem hoor. Gooi gewoon je tabellen leeg. De data interesseert echt niemand en testen kun je ook met oiushdaflkjasoiuaseyhr als naam.

Hm, ik vreesde al zoiets. Dan moet er maar gewerkt worden met CTRL+F =) Die doet namelijk wel wat ik wil, alleen wil ik degene die met de database gaat werken die functie liever niet laten gebruiken (ik wil alles in het formulier hebben)

*EDIT* Toch klopt het niet wat je zegt. Als ik namelijk een macro laat zoeken naar Ronny, dan vind hij Ronny Ketelaar (ander record) Is het niet mogelijk om met SQL of VB de macro RecordZoeken->Zoeken naar laten verwijzen naar een tekstvak?

Laatst bewerkt:
Een macro werkt onder water met het filter en die zoekt niet in je formulier in de onderliggende recordset (en daarmee dus in je database).
Macro' s zijn onhandige dingen die een hoop zaken voor je verbergen. Je kunt beter gebruik maken van modules. Dan zie je veel beter wat er gebeurt.
Je kunt macro' s overigens converteren naar modules.

Ok, danku voor de tip.

Eh, alleen nu een ander probleem:
Ik heb net zo'n beetje de hele database weggegooid en ik heb er een backup van, maar die heb ik Met Extra-> opstarten helemaal gefilterd. Is er niet een mogelijkheid om de database weer terug te halen? O.o

Met de verkenner naar het mdb bestand gaan.
De SHIFT knop indrukken en vervolgens (terwijl je de SHIFT knop ingedrukt hebt) dubbelklikken op de mdb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan