• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in kolom en verschuiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

dejojo

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Hallo allemaal,

in het bijgevoegde bestand wil ik graag het volgende zien te bereiken:
# in cel B2 moet de naam van de wielrenner verschijnen die in Blad 2 / kolom C in totaal 25 punten heeft behaald.
meer specifiek: De formule in Blad 1 / Cel B2 moet dus in Blad 2 / kolom C zoeken naar het getal 25 en vervolgens in kolom B op dezelfde rij zoeken naar de bijbehorende naam van de wielrenner en deze invullen in Blad 1 / Cel B2
# In Blad 1 / Cel B3 moet excel zoeken in Blad 2 / kolom C naar het getal 21 en vervolgens de juiste wielrenner invullen in Blad 1 / Cel B3 etc…

Ik heb het één en ander geprobeerd met "Als, dan" en "Vertikaal zoeken", maar ik kom er helaas niet uit. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt :),
Dennis

(p.s.: ik gebruik Excel 2003)

Bijlagen

Beste dejojo ;)

Plaats in cel B2 de volgende formule:

=ALS(ISFOUT(VERSCHUIVING(Blad2!$C$3;VERGELIJKEN(Blad1!C2;Blad2!$C$4:$C$8;0);-1;1;1));"";VERSCHUIVING(Blad2!$C$3;VERGELIJKEN(Blad1!C2;Blad2!$C$4:$C$8;0);-1;1;1))

Sleep deze naar beneden.

Je zal zien dat cel B3 niet is ingevuld omdat 21 punten niet voorkomt op Blad2.

Groetjes Danny. :thumb:

Helemaal super Danny ! :thumb:

Ik heb nog twee vraagjes:

1) Ik heb nogmaals het bestand toegevoegd, maar nu enigzins aangepast. Op basis daarvan heb ik de volgende vraag:
In blad 2 zijn de renners vermeldt met eerst de achternaam en vervolgens de voornaam. Is het mogelijk om de formule in blad 1 - cel B2 t/m B5 zo aan te passen dat de voor- en de achternaam worden omgedraaid.

2) Super bedankt voor bovenstaande formule. Het is alleen jammer dat ik zelf de formule niet helemaal kan volgen: het is nu meer een trucje wat ik uitvoer...
Als je (of wellicht iemand anders) aan de hand van de formule in woorden zou kunnen beschrijven wat er precies gebeurt, dan zou dat helemaal super zijn! ;)

Maar alvast enorm bedankt,
Dennis

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste dejojo ;)

Heb een hulpkolom gemaakt op Blad 2 voor de namen om te draaien, deze lukt ook voor namen als er een tussenvoegsel is.

Woordje uitleg over de vorige formule.

=ALS(ISFOUT(VERSCHUIVING(Blad2!$C$3;VERGELIJKEN(Blad1!C2;Blad2!$C$4:$C$8;0);-1;1;1));"";VERSCHUIVING(Blad2!$C$3;VERGELIJKEN(Blad1!C2;Blad2!$C$4:$C$8;0);-1;1;1))

Er wordt vergeleken van cel C2 op Blad2 met bereik C4:C8.
Indien de waarde niet overeen stemt dan geeft hij "" (lege cel) als resultaat.
Indien de waarde wel overeen stemt gaat hij 1 kolom verschuiven naar links (-1) en daar de naam plaatsen die daar in de cel staat.

Zie bestandje.

Groetjes danny. :thumb:

Bijlagen

Super Danny! :thumb:

Wat een geweldig forum: zo snel antwoord op mijn vragen!

Ik zal deze site zeker vaker gaan bezoeken als ik met vragen zit. Bedankt :)

Groet,
Dennis.

Beste dejojo ;)

Had ik niet weg gemoeten dan had je je vraag om 18:00 al gehad.

Kan je dan de vraag op opgelost zetten, onderaan rechts.

groetjes Danny. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan