• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in kolommen onder verschillende voorwaarden, tot einde van een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
beste,

Heeft iemand een idee voor een formule, die in het voorbeeld, in de kolom B gaat naar zoeken naar de waarden uit cel E2 + in de kolom C naar de waarde in cel E3, + de resultaten weergeeft in kolom H? Het is wel zo dat de aantallen in kolom A niet steeds dezelfde aantallen zijn. Dus vandaag misschien 20 rijen, morgen 2500 rijen enz. Zou dus moeten zoeken tot de laatste waarde in kolom A.

Bijlagen

Waarom is de uitkomst bij zoeken naar B in kolom B 2 (en niet 15), en bij zoeken naar AA in kolom C 15 (en niet 2)?

Beste AlexCEL,

in kolom B moet gezocht worden naar de waarde B. Het resultaat ( in kolom A) is dan 2 en 15 en 13. Het zoeken in kolom C (naar waarde AA) geeft als resultaat ( in kolom A) 2 en 15. Dus samengevoegd is dan het resultaat 2 en 15. Hopelijk is dit iets duidelijker?
Indien bijvoorbeeld kolom C in cel C11 nog AA had gestaan dan was het resultaat bij het zoeken naar de waarde AA ( cel E3) 2 en 15 en 55 maar het resultaat van de zoek funties was nog steeds 2 en 15

Ik denk dat ik het snap: je zoek een lijstje met nrs waarin de combinatie B/AA voorkomt? Klopt dit? Zo ja, dan zette je voorbeeld mij op het verkeerde been door de zoekresultaten op dezelfde regel achter de voorwaarde te zetten.

Denk dat je dit zoekt voor H2:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A:$A;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$11&$C$2:$C$11=$E$2&$E$3;RIJ($A$2:$A$11));RIJ(A1)));"")
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren.

Bijlagen

AlexCEL,

Werkt perfect !!! bedankt !

Ik heb de voorwaarde nog uitgebreid naar drie kolommen en werkt ook nog! Heb je een idee tot hoever je deze zoek voorwaarden kan uitbreiden?

Filters of draaitabellen werken veel sneller dan matrixformules met veel voorwaarden. Ook op een snelle PC:-)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
allebei

bedankt hoor, VenA, moet ik toch nog eens uitpuzezelen hoor !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan