• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeArie

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2016
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende, ik krijg dagelijks een bestand Bekijk bijlage Sorteerlijst.xlsx toegestuurd welke ik gebruik om te sorteren. Nu heb ik in het verleden al eens geprobeerd iets te doen met vert.zoeken. Bekijk bijlage Sorteer functie.xlsb alleen doet dat niet helemaal wat ik wil. Als ik een getal in typt van BV: 1131 t/m 1135 moet hij Purmerend aangeven maar als ik 1136 intyp moet hij niets of bv PostNL aan geven. uiteraard is dat allemaal te bewerken handmatig maar aangezien ik dagelijks zo een lijst krijg is dat net wat teveel van het goeie.

Weet iemand hoe ik dat het best kan oplossen of waarmee ik dat kan doen? en het zou erg fijn zijn als je "enter" indruk hij op hetzelfde vakje blijft en de kleur van het vakje verandert groen als het nummer BV: 1132 wel in de lijst staat en oranje als het niet in de lijst staat.

Alvast dank.

Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan "PostNL"? Staat nergens in je gegevens? Gebruik eens deze functie in K2:
Code:
=VERT.ZOEKEN(J2&"*";$A$1:$C$18600;3;0)

Best,

PostNL zou hij aan mogen geven als hij het getal niet kan vinden dat klopt dus wel dat dat nergens staat. Heb een bestand uit het eerdere bericht verwijdert daar stonden de letters nog bij die was niet van toepassing. Maar daar werkte jouw functie wel voor.

Heeft er iemand een oplossing of kan me de juiste kant op helpen?

Code:
=ALS(LENGTE(VERT.ZOEKEN(F7;Blad1!$A$1:$G$18596;3;TRUE))=0;"Geen plaats";VERT.ZOEKEN(F7;Blad1!$A$1:$G$18596;3;TRUE))

Dan pakt hij helemaal niets meer. dan geeft hij alleen maar #naam? aan...

Misschien moet het anders, is het mogelijk om met VBA of een functie het verschil tussen cel A1 en cel A2 in te laten vullen? dus als er in cel A1 BV: 1131 staat en in cel A2 1135 dat hij dan 1132 ( cel A2), 1133(cel A3), 1134 ( cel A4) en 1135 (welke eerst in cel A2 stond) cel A5 zet?

En dat dan regel voor regel doet? Het aantal regels en cellen wat ertussen moet komen te staan is nooit hetzelfde en soms hoeft er helemaal niets ingevuld te worden dan staat er bv: 1131 (cel A1) 1131 (cel A2).

Och hoe lomp kun je zijn.... Inderdaad heb de Nederlandse versie :o
Mijn excuus

Begrijp je het nut van de ogenschijnlijke onnodig complexe formule wel?

Code:
[COLOR="#FF0000"]=ALS(LENGTE(VERT.ZOEKEN(F7;Blad1!$A$1:$G$18596;3;TRUE))=0;"Geen plaats"[/COLOR];VERT.ZOEKEN(F7;Blad1!$A$1:$G$18596;3;TRUE))

Beste VenA,

In het rode gedeelte gaat hij zoeken of de waarde uit cel F7 in het zoekbereik staat, is dat niet het geval geeft hij "geen plaats" en in het andere gedeelte gaat hij nogmaals door het zoekbereik en geeft de waarde uit de 3e kolom?

Onjuist. De formule kijkt of er naast de gevonden code een waarde in de tweede kolom staat, zo niet dan krijg je "Geen Plaats", zo wel dan krijg je het resultaat van de tweede vert.zoeken.

Dit werkt in jouw lijst, omdat het laatste argument WAAR is hetgeen betekent dat een niet exacte overeenkomst gevonden kan worden EN de lijst oplopend gesorteerd moet zijn. Als er geen exacte overeenkomst is, dan retourneert Excel de voorgaande waarde.

Dus als je zoekt naar het getal 2 in de lijst 1,3,4,5 dan krijg je als resultaat 1. Zoek je naar 3, dan krijg je 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan