• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in matrix met variabele zoekkolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joop de Rooy

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2005
Berichten
5
Beste Excel-fans,

Ik heb een Excel-bestand met postcode-kolommen; voor elk duizendtal postcodes een eigen kolom. Dus een kolom met alle postcodes die met een 1 beginnen; een kolom voor alle postcodes die met een 2 beginnen, enz.
Achter elke postcodekolom staat een kolom met letters.

Nu heb ik een postcode en nu wil ik een zoekformule die mij de bijbehorende letter toont. En aan de hand van het eerste cijfer van de postcode kan ik dus zien in welke kolom Excel moet gaan zoeken. Maar er zijn negen duizendtallen, dus met als-dan wordt het een enorme formule; zeker als ik er nog een ISNB-functie aan wil toevoegen.

Wie heeft voor mij een simpelere oplossing? Het zou mij enorm helpen, want ik stoei al een hele tijd met dit probleem.

Alvast enorm bedankt en groeten van Joop de Rooy
 
Beste Excel-fans,

Ik heb een Excel-bestand met postcode-kolommen; voor elk duizendtal postcodes een eigen kolom. Dus een kolom met alle postcodes die met een 1 beginnen; een kolom voor alle postcodes die met een 2 beginnen, enz.
Achter elke postcodekolom staat een kolom met letters.

Nu heb ik een postcode en nu wil ik een zoekformule die mij de bijbehorende letter toont. En aan de hand van het eerste cijfer van de postcode kan ik dus zien in welke kolom Excel moet gaan zoeken. Maar er zijn negen duizendtallen, dus met als-dan wordt het een enorme formule; zeker als ik er nog een ISNB-functie aan wil toevoegen.

Wie heeft voor mij een simpelere oplossing? Het zou mij enorm helpen, want ik stoei al een hele tijd met dit probleem.

Alvast enorm bedankt en groeten van Joop de Rooy
 
Beste Excel-fans,

Ik heb een Excel-bestand met postcode-kolommen; voor elk duizendtal postcodes een eigen kolom. Dus een kolom met alle postcodes die met een 1 beginnen; een kolom voor alle postcodes die met een 2 beginnen, enz.
Achter elke postcodekolom staat een kolom met letters.

Nu heb ik een postcode en nu wil ik een zoekformule die mij de bijbehorende letter toont. En aan de hand van het eerste cijfer van de postcode kan ik dus zien in welke kolom Excel moet gaan zoeken. Maar er zijn negen duizendtallen, dus met als-dan wordt het een enorme formule; zeker als ik er nog een ISNB-functie aan wil toevoegen.

Wie heeft voor mij een simpelere oplossing? Het zou mij enorm helpen, want ik stoei al een hele tijd met dit probleem.

Alvast enorm bedankt en groeten van Joop de Rooy

als je het bestandje (met de eerste 100 rijen ofzo) toevoegt, zal je sneller hulp krijgen...
 

Als je alle postcodes in 1 kolom zet met daar naast de letters, dan werkt dat het makkelijkste.
Met een simpele formule is het dan een koud kunstje om adhv een postcode de bijbehorende letter te vinden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Met verschuiving kan je ook het juiste zoekgebied krijgen.
 
Als je alle postcodes in 1 kolom zet met daar naast de letters, dan werkt dat het makkelijkste.
Met een simpele formule is het dan een koud kunstje om adhv een postcode de bijbehorende letter te vinden.

met vertikaal zoeken is dit wel te regelen.

nu het bestandje nog!

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
bedoel je zoiets als bijgevoegd bestand
 

Bijlagen

  • Zoeken naar postcode.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 107
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan