• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvisser1988

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2011
Besten,

Ik ben bezig met de zoekfunctie, maar het lukt niet.

Als ik nu in cel D2 'A006' invoer zet hij automatisch in cel C2 (=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D2;test;5;0);"")) 'Sociaal'. Dit is goed en deze pakt hij uit het tabblad 'Bron'.

Nu is mijn formatielijst zo, dat de nummers in meerdere kolommen staan. (Evenarend als in tabblad 'Bron' kolom A en B. Er zijn echter geen dubbelingen. Dus OF er staat iets in kolom A OF in kolom B.)

Nu wil ik, dat als ik in cel D2 'A010' invoer, dat er in cel C2 'Nihil' komt te staan, maar dat ik daar uiteraard ook 'A006' mag invoeren.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik snap er helemaal niks meer van :)

Hier het bestand: Bekijk bijlage 300585

Erg bedankt voor je genomen tijd!!!

Rick

Als ik het goed begrijp is dit de oplossing.
Vul in cel D2 deze formule in =IF(AND(Bron!A2="";Bron!B2="");"";IF(Bron!A2="";Bron!B2;Bron!A2)) en trek hem dan naar beneden.
Bekijk bijlage 300597

Hoi Boverduyn,

Sowieso dank voor je reactie :)

Dit is niet wat ik bedoel.

Ik bedoel dat als ik in cel D2 'A010' intyp, dat dan in cel A2 t/m C2 dit verschijnt (dus dat hij dat a.d.h.v. het tabblad 'Bron' opzoekt):

A2 B2 C2
Noordwest Beheer Nihil

En als ik in cel D2 'A005' intyp, dat dan in cel A2 t/m C2 dit verschijnt:

A2 B2 C2
Zuid Communicatie Fysiek

Snap je?

Dus eigenlijk zoals het nu al werkt voor A005 t/m A007, maar niet voor A008 t/m A010, omdat deze in de 2e kolom staan er vert.zoeken hier niet voor werkt.

Dank je!

E2 =ALS(INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);1)>0;INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);1);INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);2))

zie bijlage

Bijlagen

E2 =ALS(INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);1)>0;INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);1);INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$A2;Bron!$C$1:$C$7;0);2))

zie bijlage

Dank voor je reactie.

We zijn op de goede weg, het moet alleen omgedraaid zijn.

Jij hebt nu gedaan dat als je bijvoorbeeld 'Noord' in cel A2 intypt, dat er dan in cel E2 'A008' verschijnt.
Het zou precies andersom moeten. Dus als ik in cel E2 'A008' intyp, dat er dan in cel A2 'Noord' verschijnt.

Het lastige hierbij is dat de formule dus naar zowel kolom A als B uit het tabblad 'Bron' moet kijken, welk cluster er bij dat nummer hoort.

Ik heb het wel geprobeerd a.d.h.v. jouw formule, maar helaas :)

Thnks!

a2=ALS.FOUT(INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$D2;Bron!$A$1:$A$7;0);KOLOM()+2);INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$D2;Bron!$B$1:$B$7;0);KOLOM()+2)) en kopieren naar rechts en beneden.

zie de bijlage

Bijlagen

a2=ALS.FOUT(INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$D2;Bron!$A$1:$A$7;0);KOLOM()+2);INDEX(Bron!$A$1:$E$7;VERGELIJKEN(Invullen!$D2;Bron!$B$1:$B$7;0);KOLOM()+2)) en kopieren naar rechts en beneden.

zie de bijlage

WAUW!!!! Dank je wel en het werkt perfect!
Ik had alleen niet gezegd dat ik het met meerdere criteria wilde, maar daar heb ik zelf aan gesleuteld en het is gelukt. Uiteraard door jouw input :)

Hier het eindresultaat, welke ik ga implementeren in het geheel. Bekijk bijlage 300617

Fijne avond!

OPGELOST EN KAN GESLOTEN WORDEN.

Graag gedaan en fijn dat het gelukt is.

Maar ik zou er voor kiezen om de 4 nummers (kolommen) in 1 kolom te voegen en dan vert.zoeken te gebruiken.

Graag gedaan en fijn dat het gelukt is.

Maar ik zou er voor kiezen om de 4 nummers (kolommen) in 1 kolom te voegen en dan vert.zoeken te gebruiken.

Dat kan helaas niet.
A: het zijn 14.000 combinaties
B: het kan zijn dat zowel kolom A als B als C gevuld zijn met een nummer en die nummers verschillen altijd.

Ik heb het geïmplementeerd in de formatielijst en het werkt!!! :)

Mijns inziens is dit dus wel de beste optie!

Nogmaals bedankt!

Maar dan is je voorbeeld anders dan de werkelijkheid (en je dient altijd de werkelijkheid te vermelden).

Anders krijg je problemen met het implementeren van de formules in het werkelijke bestand.

Maar je hebt dan altijd het 1e gevonden nummer nodig?

a1 14
b1 15
c1 16

met de formule vindt je nu dus 14. Dat is correct?

Maar dan is je voorbeeld anders dan de werkelijkheid (en je dient altijd de werkelijkheid te vermelden).

Anders krijg je problemen met het implementeren van de formules in het werkelijke bestand.

Maar je hebt dan altijd het 1e gevonden nummer nodig?

a1 14
b1 15
c1 16

met de formule vindt je nu dus 14. Dat is correct?

Ik heb nu inderdaad geleerd meteen duidelijk te zijn :)

Ik heb even al het vertrouwelijke weggehaald (en beveiliging) en dan kan je hier zien hoe het nu werkt: Bekijk bijlage 300627

Ik zou er voor kiezen om de invoercellen (jouw kolom F) in kolom A in te vullen, dat maakt voor mij de invoer gemakkelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan