• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost zoeken in meerdere tabellen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

maane089

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2011
Beste Excel-liefhebbers,

voor een aannemer ben ik een overzicht aan het maken van prijzen van plaatmateriaal in verschillende afmetingen en kwaliteiten.
Op het eerste blad van het Excel-document vinden jullie de zoekbalk, waar in cel E2 de prijs moet komen te staan die ik zoek.
In cel A2 heb ik aangegeven dat ik zoek in type VR02 etc., in cel B2 de kwaliteit van het materiaal, in dit geval de duurste, Exclusive 3, in cel C2 de lengte van de plaat (125) en in cel D2 de diepte/c.q. breedte van de plaat (in dit geval 30).
Alle gegevens in de vermelde cellen komen tot stand via een dropdown-menu.
Nu wil ik dat in cel E2 de prijs komt te staan vanuit de tabellen op het tweede blad, in dit geval de tabel die ik als naam VR02, etc gegeven heb. In dit geval dus cel Y23, prijs 972.
Als ik dus zoek naar een ander type plaat, maar wel met dezelfde specificaties, bijvoorbeeld type 12F2, dan moet er dus 667 als uitkomst komen (cel L5 van het prijslijstenoverzicht).
Ik heb de typenummers zowel op het eerste als tweede blad paars gekleurd om iets meer duidelijkheid te geven (hoop ik).
Wie kan mij helpen, en natuurlijk alvast dank daarvoor!

Bijlagen

1. Verwijder alle samengevoegde cellen
2. maak 1 tabel met 4 kolommen: type, kwaliteit,diepte,randafwerking
zet daar alle gegevens in.

Kom dan nog eens terug.

Met de functie INDEX kom je een heel eind. Je validatielijsten en tabellen hebben namen gekregen.
Maar met je huidige opzet zul je voor type VR02.VR03.VR04.VF05.VF06.FW06 nooit de afwerkingprijs 234 vinden omdat je alleen zoekt op type en niet op afwerking, je blijft dan steken op 207.

Bijlagen

AHulpje,

druk weekeinde, dus na pas een bedankje. Deze is echt perfect!

@emields: ook jij natuurlijk zeer bedankt, maat met macro's werken is in dit geval niet aan de orde. Ik doe ook wel een wat voor anderen in Excel, zoals nu, maar dat zijn meestal geen macro-deskundigen, dus die kunnen niets zelf doen qua formules als er iets simpels aangepast moet worden.

Terug
Bovenaan Onderaan