zoeken in query met wilcard via een formulier too complex

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJJBROEKHUI

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
ik heb een ms access fomulier genaamd "zoeken". In dit formulier staan enkele unbounded velden. Via deze velden kan ik zoeken in een query.

Ik heb een unbounded veld naam en in de query refereer ik naar dit unbounded veld.
Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*"

Echter, als ik via het formulier niets in het veld naam invult verschijnen alleen de records waar de velden een waarde hebben, maar ik zou ook graag zien dat de velden die leeg zijn worden weergeven. Dit kan ik oplossen om in de query volgende criterium in te vullen. Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*" or Is null

Maar als ik dan in unbounded veld een criterium bij naam invult verschijnen ook de lege velden. Terwijl ik juist in dit geval alleen de namen met het criterium wil hebben.

Ik heb met IIf een functie gemaakt. Als unbounded veld leeg is laat dan ook de Is Null records zien, als unbounded veld niet leeg is laat dan alleen het unbounded veld zien.
Dit heb ik verwoord in volgende functie

IIf([forms].[zoeken].[naam] Is Null;Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*" Or Is Null;Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*")

Het probleem is dat de volgende melding verschijnt

This expression is typed incorrectly or is too complex to be evaluated. Try simplifying the expression by assigning parts of the expression to variables.

Ik heb Like ook uit de expression gehaald, maar dan verschijnt dezelfde melding. Het verbaast mij dat deze expression complex is, omdat ik wel moeilijkere query heb gemaakt.

Wellicht moet ik de query anders insteken.

Wie kan mij helpen?
Dank,
MArco

Probeer eens:

IIf(IsNull([forms].[zoeken].[naam]);Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*" Or Is Null;Like "*" & [forms].[zoeken].[naam] & "*")

Rebmog

Je kunt de keuzelijst op de volgende manier afvangen:

Code:
WHERE (IIf([Forms]![zoeken].[naam] Is Null,True,[Achternaam]=[Forms]![zoeken].[naam] )<>False)

Laatst bewerkt:
Heren, dank voor jullie reactie.

rebmog, als ik jouw commando invoer krijg ik dezelfde melding.
octafish, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met deze where actie in de query.

ik heb een test database gemaakt. zouden jullie hier eens na willen kijken?
Dank voor jullie moeite!
Marco

Bijlagen

Tuurlijk...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan