• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

monty1a

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Berichten
202
Goedemorgen Excel experts,

Ik heb een 2 tal tabellen. (afhankelijk van type hars die word gebruikt.)

Uit het tabel moet hij afhankelijk van de dikte en diameter een bepaalde waarde zoeken.
Wanneer de waarde tussen 2 getallen valt moet hij het gemiddelde van de 2 waardes die het dichtst bij liggen nemen.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb een voorbeeld toegevoegd.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Saertex.xlsx
    72,6 KB · Weergaven: 27
De formule klopt in principe niet, even snel erin gezet ter voorbeeld.

Het gaat mij erom:
Wanneer de waarde afwijkt, dan moet hij het gemiddelde gaan nemen.

Ik heb een aangepaste bestand toegevoegd
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Saertex.xlsx
    77,2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Bij de eerste gaat hij toch echt het gemiddelde nemen van rij 27 en 28 en dat is 30.
Ik ben voor mezelf ook benieuwd waar het nu misgaat in mijn formule
 
Bij de eerste gaat hij toch echt het gemiddelde nemen van rij 27 en 28 en dat is 30.
Ik ben voor mezelf ook benieuwd waar het nu misgaat in mijn formule

Sorry, had over je bijlage heen gekeken., maar je gedachten zijn volgens mij goed.
 
Ik denk dat ik heel dicht in de buurt zit. Het probleem ligt aan het feit dat de ene zoeksleutel wel exact moet zijn en de andere niet exact.
 
Laatst bewerkt:
De formule is heel lang geworden omdat het ook complex is wat je vraagt(op zich komt steeds hetzelfde terug maar dan net iets anders)
Ik ben er ook achtergekomen dat jouw voorbeelduitkomsten bij min en max rijsnelheid niet de juiste waren (bij 9x600 watt bvb ga je afronden bij 9x400 watt). Ik zou zeggen kijk eens naar het bestand:thumb:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Saertex (2).xlsx
    73,8 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
De formule is heel lang geworden omdat het ook complex is wat je vraagt(op zich komt steeds hetzelfde terug maar dan net iets anders)
Ik ben er ook achtergekomen dat jouw voorbeelduitkomsten bij min en max rijsnelheid niet de juiste waren (bij 9x600 watt bvb ga je afronden bij 9x400 watt). Ik zou zeggen kijk eens naar het bestand:thumb:

Whow, zeker complexe formule, maar tot nu toe doet hij het zoals ik wil.

Dank hiervoor
 
Mooizo, even met formule evalueren er doorheen
 
Hierbij een andere versie.
Als de geselecteerde diameter niet binnen de range van tabelwaarden valt, geeft de uitkomst een minnetje.
Verder is de formule overzichtelijk gemaakt door hulpstappen te gebruiken.
Die kunnen onzichtbaar worden gemaakt d.m.v opmaak witte letters op witte achtergrond te formatteren.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Saertex(pcb).xlsx
    83,2 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan