• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in tekst, hoe kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik heb een cel waar een naam in staat:

Peetermans, Martine

Is het dan mogelijk om deze naam te splitsen in voor- en achternaam en deze over twee cellen te splitsen?

Ik heb dan twee cellen:

Voornaam
Achternaam

Met de DEEL-functie is zoiets wel mogelijk, maar dan moet je specifiek zeggen waar en hoeveel hij eruit moet halen. Kan dit op een of andere manier automatisch gebeuren, bijvoorbeeld haal alles wat in de cel voor de komma staat eruit (voor achternaam)?

=VIND.SPEC(A1;",")

A1 bevat de naam waarin je zoekt.

Wigi

=VIND.SPEC(A1;",")

A1 bevat de naam waarin je zoekt.

Wigi

Ik begrijp het niet. En daarom werkt de formule bij mij ook niet, denk ik... :confused:

Stel: ik heb volgende cellen:

A1: Volledige naam
B1: Voornaam
C1: Achternaam

In A2 staat: Jan Peeters

Hoe kan ik dan in B2 en C2 de voor- en achternaam apart laten verschijnen?

In B2:

=LINKS(A2;VIND.SPEC(A1;" ")-1)

Achternaam is analoog.

Wigi

In B2:

=LINKS(A2;VIND.SPEC(A1;" ")-1)

Achternaam is analoog.

Wigi

Ha ja, nu begrijp ik het. Je moet er maar opkomen ;)

Ik ben sowieso al geen Excel-held, maar het combineren van formules, daar ben ik nog minder sterk in. En toch, als ik de formule zo bekijk, is het allemaal heel logisch... :cool:

Het kan met Office 2007(in ieder geval) ook makkelijker.

Tabblad Gegevens, klik dan op de knop "tekst naar kolommen". Volg dan de wizard.

Daarna kun je scheidingstekens kiezen. Zorg ervoor dat je naast de kolom die je hebt geselecteerd één of meerdere lege kolommen hebt, afhankelijk van tot in hoeverre je wilt splitsen.

Succes.

Het kan met Office 2007(in ieder geval) ook makkelijker.

Tabblad Gegevens, klik dan op de knop "tekst naar kolommen". Volg dan de wizard.

Daarna kun je scheidingstekens kiezen. Zorg ervoor dat je naast de kolom die je hebt geselecteerd één of meerdere lege kolommen hebt, afhankelijk van tot in hoeverre je wilt splitsen.

Succes.

Zou kunnen, maar het gaat om testen ivm een sollicitatie (geen nood, men heeft mij gezegd dat ik alle mogelijke hulpmiddelen mocht gebruiken), en ik denk niet dat de meeste bedrijven al gebruik maken van Office 2007. De bestanden die ik toegestuurd kreeg, waren ook XLS en niet XLSX (het nieuwe formaat)...

Zou kunnen, maar het gaat om testen ivm een sollicitatie (geen nood, men heeft mij gezegd dat ik alle mogelijke hulpmiddelen mocht gebruiken), en ik denk niet dat de meeste bedrijven al gebruik maken van Office 2007. De bestanden die ik toegestuurd kreeg, waren ook XLS en niet XLSX (het nieuwe formaat)...

Tekst naar kolommen is beschikbaar sinds Excel 2002.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan