• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in twee bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariken

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Ik heb twee bestanden met verschillende ledengegevens. De overeenkomst tussen die twee bestanden is de postcode + huisnummer.
Is het mogelijk om zo te zoeken dat de postcodes + huisnummer die in beide bestanden voorkomen er uitgehaald worden. Dus b.v. in lijst 1 komen 5000 verschillende postcodes met huisnummer voor en is het dan mogelijk dat met behulp van (verticaal?) zoeken wordt nagegaan of deze postcodes + huisnummer in lijst 2, met 1000 verschillende postcodes met huisnummer, voorkomen.
In verband met de privacy kan ik geen voorbeeld mailen:-(
Iemand enig idee???

Ideeën genoeg maar zonder voorbeeldbestand kunnen wij niet zien hoe de bestanden opgebouwd zijn.
Staan postcode en huisnummer in dezelfde cel of niet ? In welke kolom staat het een en in welke kolom staat het andere ?
In welke kolom staan de te zoeken waarden?
Je kan toch makkelijk een bestandje posten met dummygegevens maar waarin wel de opzet van beide bestanden weergegeven wordt.

Code:
Sub tst()
sq1 = Workbooks("car1.xls").Sheets("carinova").Range("A1:E281")
sq2 = Workbooks("chh1.xls").Sheets("Sheet1").Range("A1:D367")
For i = 1 To UBound(sq1)
    For ii = 1 To UBound(sq2)
        If sq1(i, 3) = sq2(ii, 2) And sq1(i, 1) = CStr(sq2(ii, 1)) Then
            sq1(i, 5) = "Match"
        End If
    Next
Next
Workbooks("car1.xls").Sheets("carinova").Range("A1").Resize(UBound(sq1), 5) = sq1
End Sub

Beide bestanden geopend.
Ik ben ervan uitgegaan dat bestand car1 vergeleken moet worden met bestand chh1.
Bij overeenkomst wordt in bestand car1 in kolom E 'Match' ingevuld.

Uit je antwoord maak ik op dat de vraag opgelost is ?:p

Graag gedaan en tot de volgende.;)

Wil je, als je een keer gelegenheid hebt, de code uitleggen? Ik probeer van elk "werkstuk" te leren.
Dank!

Aangezien werken in het virtuele geheugen van XL sneller gaat dan op werkbladen maken we van beide bereiken twee virtuele matrixes.
Met de eerste loop (i) vergelijken we elk element uit de eerste matrix met elk element van de 2de matrix (binnenste loop ii), vinden we een overeenkomst vergelijken we de huisnummers (2de voorwaarde). Komt dit ook overeen schrijven we in de laatste kolom van de 1ste matrix de boodschap (daarom hebben we een extra kolom genomen bij de eerste matrix).
Als alle elementen van de 1ste matrix gecontroleerd zijn schrijven we in 1 bewerking de virtuele 1ste matrix over de originele met inbegrip van de extra kolom met de resultaten van onze vergelijking.
Heb je nog verdere vragen, laat je maar iets weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan