Zoeken met meerdere variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene7000

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
ik heb de volgende query

SELECT id, naam, datum, tijd, machineomschrijving, machinelijn, stilstanduren, storing, onderhoudpreventief, modificatie, project, prioriteithoog, prioriteitlaag,
werkzaamheden, reden
FROM Werkbon
WHERE (naam = ?) AND (machineomschrijving = ?) AND (machinelijn = ?)

deze werkt prima alleen ben ik nu verplicht alle 3 de variabele in te vullen. Hier wil ik echter vrij in zijn in welke ik wel en niet invul hoe moet dit??

Gebruik maken van OR i.p.v. AND?

Alleen als je combinaties van 2 of 3 wilt controleren moet je extra dingen toevoegen. (Dus dat bijvoorbeeld de combinatie naam en machinelijn gelijk moet zijn aan de variabelen.)

Dat is eigenlijk ook de bedoeling ik heb namelijk 3 invoervelden namelijk

naam , machine, machinelijn

En nu wil ik dat de gebruiker willekeuris in 1 of meerdere invoervelden data kan ingeven waarop gezocht wordt bv. geeft hij een naam en een machinelijn op of juist alle drie of alleen de machine.

Dus ik zou graag weten wat ik dan moet veranderen aan mijn code

Alvast bedankt

Rene Schouten

hi ben geen profi maar als je het met php gaat doen,kun je misschien eerst laten checken of de variablen bestaan en dan de bijpassende zoekopdracht in mysql laten doen.

heel snel,dus verbeteringen zullen wel nodig zijn:
//machiene if set
if (!empty ($_GET['machiene']) ) {
$machiene = OR machiene = '"$_GET['machine']"' ;
} .....

(de 2 anderen in dezelfde stijl neerzetten)

....SELECT id, naam, datum, tijd, machineomschrijving, machinelijn, stilstanduren, storing, onderhoudpreventief, modificatie, project, prioriteithoog, prioriteitlaag,
werkzaamheden, reden
FROM Werkbon
WHERE naam = '"$_GET['naam']"' $machiene $machinelijn ;

hopelijk heb je hier iets aan

Laatst bewerkt:
Kun je er niet voor zorgen dat als een veld leeg is dit '%' oplevert?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan