• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar de hoogste waarden op naam en datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

barry079

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Goedemorgen,

Kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag.

Op Blad 1 staat een export van uit een systeem. Deze sommeert de waardes van een bepaalde actie van de medewerker. Ik ben opzoek naar een formule die op Blad 1 de hoogste waarde van de datum en de naam weergeeft of blad 2.

Ik hoor het graag. Bekijk bijlage vraag ACW per medewerker.xlsx

Hoi Barry,

Je moet hiervoor een zogenaamde matrix-formule gebruiken:
Code:
=MAX((Blad1!$C$3:$C$184=$B4)*(Blad1!$B$3:$B$184=C$3)*(Blad1!$E$3:$E$184))
Een matrix-formule voer je in met Shift+Ctrl en Enter.

Wat doet de formule:
Het eerste deel vergelijkt de namen, staat daar bijvoorbeeld Naam1, dan wordt iedere naam in C3:C184 1 als er Naam1 staat, anders een 0
Het tweede deel vergelijkt de data, als die 24-11-14 is, dan komt er een 1, anders een 0
Het derde deel is de duur, gelijk aan de duur in de kolom.

Voor Naam1 op 24-11-14 wordt dat dus 1*1*Duur=Duur; voor Naam2: 0*1*Duur=0; voor 25-11-14 en Naam1: 1*0*Duur=0

Je kan dat zien door deze formule ergens te zetten
Code:
=(Blad1!$C$3:$C$184=$B4)*(Blad1!$B$3:$B$184=C$3)*(Blad1!$E$3:$E$184)
en op F2 en daarna op F9 te drukken. Dan zie je de resultaten van iedere vermenigvuldiging. Met Max bepaal je uiteindelijk de hoogste waarde van deze getallen. Dit werkt dus alleen voor getallen groter dan 0, anders moet je trucjes gaan toepassen.

Groet,
Jeroen

Hoi Jezet,

Nu geeft hij de eerste waarde aan. Ik wl de hoogste waarden hebben de naam op de datum. Voor Naam1 in het document dient de uitkomst op 24-11-2014 8213 zijn ipv 59 wat er nu uit de formule komt.
Met F2 en dan F9 zie ik inderdaad de alle waardes. Echter zou het makkelijker zijn om de max waarden in de cell te krijgen aangezien ik deze nodig heb om een volgende berekening te maken.

Hoi Barry,

Je ziet de eerste waarde als je de formule 'normaal' invoert. Dit is echter een Matrix-formule. Je gaat naar de cel waar de formule staat, drukt op F2 om de formule te zien. Nu houdt je Shift + Ctrl-toets ingedrukt en druk je op Enter. Een speciaal trucje dat ik ook niet bedacht heb, maar het werkt wel!

Groet,
Jeroen

Hoi Barry,

Ik zag net ook je eerdere vraag, waar SOMMEN.ALS werd gebruikt. Dat kun je ook met een matrix-formule doen:
Code:
=($O1:$O100)*($A1:$A100>=$P$3)*($A:$A<=$Q$3)
(resultaat te zien met F2 en F9)

Vervolgens zet je SOM() er omheen om de som te bepalen.

Waarom een matrix-formule gebruiken als het ook anders kan?
Zolang het simpel blijft is er niets mis met de 'normale' formules. Maar matrix-formules geven je meer vrijheid. Je kan de formule simpel uitbreiden door een tweede tijdsvenster er bij op te tellen of om het tijdvenster te beperken tot werkdagen of alleen maandag.

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan