• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar een waarde en op basis van die locatie verwijzen naar een cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsSt

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2015
Hallo Allen,

Ik ben voor mezelf een beetje aan het oefenen met excel en probeer het zoeken en weergeven van informatie zoveel mogelijk te automatiseren.
Ik loop nu tegen een probleem aan waar ik niet meer mee uit de voeten kan komen.

Als je het excel bestand opent wat ik hier als bijlage hebt dan zul je 2 tabellen rechts zien staan en een zoek tabelletje links.
Als je bij naam een naam kiest uit de lijst dan zul je zien dat een deel al automatisch verschijnt.

Ik kan het beste uitleggen wat ik wil bereiken met een voorbeeld:

Als je Eveline aanklikt in de lijst met namen dan zie je de gegevens die in de rechter tabellen staan weergegeven netjes onder elkaar.
Nu wil ik dat bij het eerste kopje "Hoogste score komt uit:" de ronde word weergegeven waarin Eveline haar hoogste score heeft gehaald. Dus Ronde 1 (gegeven op C3) of Ronde 2 (gegeven op C15) Hetzelfde geldt voor het tweede kopje "Hoogste score komt uit: maar in dit 2de kopje wil ik het spel laten weegeven. Als het goed gecodeerd is dan zal voor Eveline in het eerste kopje "Ronde 2" verschijnen en in het tweede kopje "Spel 3". Voor Tiny zal dan in het eerste kopje "Ronde 2" moeten komen te staan en in het tweede kopje "Spel 2" komen te staan.

Ik ben erg geïnteresseerd in uitleg dan in alleen de functie. Dus als het je lukt een functie te maken die dit kan voor alle 5 opties in het zoektabelletje dan hoop ik dat je een beetje uitleg geeft zodat ik voor de volgende keer beter weet hoe ik dit probleem moet aanpakken.

alvast hartelijk bedankt.

Bekijk bijlage test excelmap.xlsx

Hoi Niels.

Ik heb naast jouw data een paar hulpcellen gemaakt.
Als je in de cellen kijkt, zie je welke formules ik gebruik om tot het resultaat te komen.
Als je absoluut geen hulpcellen wilt, dan zal 1 van de excelgoeroes hier
wel met een functie met index vergelijken verschuiving etc komen.
Helaas schiet mijn begrip tekort om die goed toe te passen.

Groetjes, Peenvogel

Bijlagen

Ik was eigenlijk op zoek naar een functie zonder hulpcellen. Ik heb wel een office page gevonden met informatie over de INDEX, VERGELIJKEN en VERSCHUIVEN functies maar ik werd er niet veel wijzer van. Ik ga vanavond er weer mee verder dan ga ik googlen misschien vind ik een tutorial die iets meer uitleg geeft over deze functies. Wel bedankt voor het meedenken! :D

Bekijk het eens.
De eerste in het geel is vereenvoudigd t.o.v. je eigen.

De andere formules heb ik niet bekeken om te vereenvoudigen.

Bijlagen

Dat is precies wat ik bedoelde HSV. Op de manier zoals het er nu instaat is het perfect:D!!

Alleen ik heb geen flauw idee hoe jij dat hebt gedaan. Ik zie dat je zoals peenvogel ook al heeft gezegd gebruik hebt gemaakt van INDEX, VERGELIJKEN en VERSCHUIVING functies. Kun jij mij ook een beetje uitleggen hoe deze functies werken? en waarom de manier hoe jij die functies hebt gemaakt werkt? Ik vind het namelijk wel interessant om te weten. Dan kan ik zelf nog verder oefenen met deze functies. Maar zoals het er nu uitziet is het super.

Tja, wat kan ik schrijven over zulke formules.
Code:
=INDEX(A17:E17;1;MIN(ALS((A6:A23=I4)*(A6:F23=MAX(MAX(VERSCHUIVING(INDEX(A6:A11;VERGELIJKEN(I4;A6:A11;0));0;1;1;4));MAX(VERSCHUIVING(INDEX(A18:A23;VERGELIJKEN(I4;A18:A23;0));0;1;1;4))));KOLOM(A1:F1))))

Het is een matrixformule (afsluiten met Ctrl+Shift+Enter).

Ik zoek met de eerste MAX naar de MAX van tabel 1 en de Max van tabel 2, door te zoeken naar de naam I4 (Evelien bv) in de vergelijken functie.
Eenmaal de naam daar gevonden geeft het de rijnummer retour.
Door er een Index functie voor te zetten geeft het het adres retour.
Als je eenmaal het adres hebt te pakken zet je de Verschuiving functie ervoor die (0 rijen omhoog of naar beneden gaat, 1 kolom naar rechts, 1 rij hoog, en vier rijen breed) kijkt wat de MAX is.
Dus: Verschuiving(evelien;0 rijen verspringen, 1 kolom naar rechts, 1 rij hoog, en vier rijen breed)
is bv. Max(B11:E11).

De index die vooraan staat doe ik alleen op A17:E17 daar tabel 1 en 2 identiek zijn qua opbouw, want het gaat om de eerste rij en om de kolom die wordt gevonden als A6:A23 = Evelien en A6:F23 de max is door onderstaand stukje.
ALS((A6:A23=I4)*(A6:F23= 7876)

Succes met je studie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan