• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar een waarde in een lijst en deze sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tester2

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2010
l.s.

Ik heb een lijst met straatnamen (tabblad: Validatie). Voor elke straat kan ingevuld worden tot welke wijk de straat behoort.
Hoe kan ik op een apart tabblad (tabblad 1) alle straten onder elkaar krijgen welke onder wijk 1 vallen?
Hetzelfde geld voor de tabbladen 2 t/m 5
Zie bijgesloten voorbeeld bestand met uitleg.
Bekijk bijlage Forum-Straten-02.zip

Superzeeuw,

Dit is inderdaad een behoorlijk end in de richting.
OP tabblad 1 zouden echter de zoekresultaten direct onder elkaar moeten komen staan. Dit omdat de lijst met straten wel >275 straten kan bevatten. Als de zoekresultaten onder elkaar staan is de lijst compact genoeg om met een bezorger mee te geven.

Ik denk dat via VBA (waar ik onvoldoende in thuis ben) dat resultaat te behalen is.
Tabblad 1 <Cel C5>Zoek in Validatie kolom B naar de waarde "1-Centrum". Indien gevonden geef de waarde weer en hoog de waarde Tabblad 1 <Cel C5> met 1 op (Tabblad 1 <Cel C6>)
Via een teller zou dan de zoekopdracht steeds met 1 verhoogd moeten worden.
Is zo iets te maken?

Dank voor de moeite

Tester2

Ik ben zelf niet zo goed thuis in VBA maar dit bestandje heb ik een keer gekregen om 1 tabblad te splitsen en verschillende andere afhankelijk van de waarde in een kolom (in jou geval de wijk).
Misschien is het een antwoord op je vraag?

Vraag niet aan mij om hem helemaal aan te passen, want daar is mijn vba kennis te gering voor.

Bijlagen

Yep ,dat kan met een macro, zie bestand.

iedere keer dat jij een wijziging doorvoert op tabblad "Validatie" wordt automatisch tabblad 1 t/m 5 bijgewerkt.

LET OP!! er zit een fout in je gebruikte formules op de tabbladen 1 t/m 5.
zie mijn formule in kolom F, pas dit ook aan in de formules die elders gebruikt worden.

aan het einde staat ONWAAR daarmee zoekt excel naar exact dezelfde waarde anders niet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Superzeeuw,

Ziet er geweldig uit en lijkt perfect aan te sluiten bij wat de bedoeling was (ben nog aan het testen).
Kun je mij de vba-code uitleggen (wat gebeurd er waar precies)?
Het document waarin de code gebruikt gaat worden is n.l. groter (25 wijken)

Hartelijke dank alvast.

Tester2,

Open het bestand, mag met of zonder activeren macro's

Druk op ALT+F11 en er opent een macro Window.
Dubbelklik aan de linkerkant op Sheet1 (Validaitie)

Hierin zit de volgende code:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    For y = 3 To 7
        Sheets(y).Range("B6:E40").ClearContents
    Next y
    For x = 4 To Range("B65536").End(xlUp).Row
        With Sheets(Left(Cells(x, 2).Value, 1) + 2)
            .Cells(.Range("B65536").End(xlUp).Row + 1, 2).Value = Cells(x, 3).Value
        End With
    Next x
End Sub

De code wordt pas geactiveerd wanneer je werkelijk een waarde in tabblad Validatie wijzigt.
Het gedeelte "For y =" maakt eerst alle tabbladen 1 t/m 5 leeg
Het gedeelte "For x =" vult de tabbladen 1 t/m 5 weer met nieuwe waarden.

Superzeeuw,

Als ik de vba-code kopieer naar het uiteindelijke document (tabblad: Validatie) en de regel: For y = 3 To 7 aanpas naar 2 to 26 (tabblad 2 is het 1e tabblad met de lijst en 26 het laatste) werkt de code niet.
Wat ik ook verander op het tabblad Validatie er komt soms alleen en straatnaam in de opmerkingsveld onderaan op de lijsten.
Heb je hier een oplossing voor?

Kun je een voorbeeld bestandje plaatsen zonder gevoelige info maar wel met alle tabbladen aanwezig.

Tester2,

De macro was niet voorzien op de volgende aanpassingen:

tabbladen hoger dan 9, is opgelost.
het verwijderen van een tabblad, is opgelost.
het bijgekomen veld Extra informatie, is opgelost.

Een kleine wijziging in de macro zorgt ervoor dat For y=... nu werkt met bladnummer en niet meer met de sheetvolgorde.

Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Bijlagen

Het werkt nu inderdaad.
Maar.... (ik ben lastig, ik weet het)
Als ik de werkbladen allemaal beveilig, zodat alleen de onbeveiligde cellen gebruikt kunnen worden, komt er een fout op het sub script [Fout 9 tijdens uitvoering. Het subscript valt buiten het bereik].
De kolom "Straat" op blad 1 t/m 25 op niet geblokkeerd zetten bied geen oplossing.
Hoe kan dat opgelost worden?

Tester2,

Zie bijgevoegd bestand.
Start het progje op zonder macro's.
Kijk is de code en "Plaats hier je wachtwoord" vervangen voor jouw wachtwoord.
De code staat er 2x in.

Opslaan en testen.

Bijlagen

Opgelost

Alle gegevens zijn ingevoerd en getest.
Afgelopen weekend de definitieve praktijktest gehad.

Het werkt perfect.
Dank voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan