Zoeken naar WinXP Updates erg langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo,

Mijn buurman, die mij wel eens raadpleegt rond zijn wat ouwe PC (Dell uit ca 2007 of zo), heeft daarop nog steeds XP (Pro v2002 SP3).
Het opvragen van de benodigde essentiële Windows updates duurt erg lang. In ieder geval veel langer dan in het verleden.
Als de updates worden opgevraagd, zijn er geen andere gebruikersprogrammas draaiend (Excel, WORD, spelletje etc...).
Nu ben ik me ervan bewust, dat MicroSoft er niet zoveel zin meer heeft in XP en al een deadline heeft gesteld voor de ondersteuning. Maar het zal toch niet zo zijn, dat MS nu al de zaak zo traineert, dat de trouwe gebruiker, die naar de updates zoekt er een sik van krijgt?:mad:

Wie kan hier iets over zegggen? Is er een oplossing, als het niet door MS wordt veroorzaakt?:confused:

Alvast bedankt....

Ik heb een oud 2003 systeem Shuttle XP met daarop Windows XP SP3. De laatste week kwam er wel een heel erg lange (10 minuten) durende update binnen, en daarna was het systeem ter ziele. Na enige herstarts liep het systeem beter.
Ik merkte op dat op geen enkel moment van het downloaden van de update de 30Mb/sec werd gehaald. Dus de grootte van de updates valt wel mee maar het waren er wel 18 stuks.
Het is dus niet zo dramatisch.

Jaap

Ik moet zeggen dat downloaden van Microsoft de afgelopen week nogal wisselend ging qua snelheid...
Gaat het echt puur over het downloaden of (eigenlijk) de installatie van die updates?

Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom downloaden langzaam zou gaan, maar heeft er ook mee te maken hoe hij ze download: Via Internet Explorer (dus vanaf http://windowsupdate.microsoft.com ) of via Automatische Updates uit het Configuratiescherm?
Als ik je goed begrijp kan het niet anders zijn dan via Internet Explorer. Ik zou in ieder geval beginnen met tijdelijke (Internet Explorer etc.) bestanden te verwijderen, daarna de C: partitie checken op fouten (incl. reparatie) en daarna diezelfde partitie defragmenteren.
Handig programma om tijdelijke (Internet Explorer- etc.) bestanden te verwijderen: CCleaner.

Tijs.

Bij mij ook enorm traag met updaten.

Ik heb een soortgelijk probleem met een PC die voorheen altijd prima liep en updates binnenhaalde en installeerde. Het is een PC die ik erbij heb en dus niet mijn hoofd PC.
Na afgelopen dinsdag bleef dat duren zolang dat ik twijfelde aan de PC. Daarom opnieuw geïnstalleerd en daarna Windows update laten doen. Eer hij gecontroleerd had welke updates dat duurde al twee uren. Nu is hij bezig om ze binnen te halen en dat zijn er veel omdat het een nieuwe installatie van XP is (wel met SP3). Ik heb een download van 60Mb dus daar kan het niet aan liggen en de PC is niet jong meer maar heeft dit probleem voorheen nooit gehad. Als ik bij taakbeheer ga kijken en processen dan zie ik dat de CPU erg bezig wordt gehouden met het proces " svchost.exe SYSTEM " wel 98 % terwijl het geheugen gebruik maar 425/3325MB is.
Het is nooit zo geweest dus ik snap niet wat er na afgelopen dinsdag is veranderd en ik ben heel benieuwd hoe lang de PC over de updates gaat doen en hoe die nadien verder zal reageren. En ik ben ook benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze ervaring. Als het inderdaad aan MS ligt dan is dat wel erg flauw moet ik zeggen.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Elk geeft op een deel van de problematiek wat verheldering, nogmaals dank
Wel wil ik de laatste twee bijdragen (dnties en Haaikneuter) apart even beantwoorden:

.....maar heeft er ook mee te maken hoe hij ze download: Via Internet Explorer (dus vanaf http://windowsupdate.microsoft.com ) of via Automatische Updates uit het Configuratiescherm?
Ik heb de updates wel opgevraagd vanuit het configuratiescherm, maar niet door automatisch downloaden. Wanneer je "Windows Update" aanclickt in het venster van algemene taken (dit kan ook nog via een menu-item in de webbrowser (IE)), dan is de reactie zoiets als: "..... De computer zoekt nu naar welke Updates er voor U ter beschikking zijn...."
Welnu ik bedoel met mijn vraag, dat proces van zoeken, wat er op mijn computer nog aan updates op moet, duurt eindeloos lang, zelfs, als ik met heeeeeeeel veel geduld uiteindelijk aangereikt krijg, dat alle updates er al op staan!

....en daarna Windows update laten doen. Eer hij gecontroleerd had welke updates dat duurde al twee uren.
Dus, Haaikneuter, wij hebben precies hetzelfde probleem, als ik je goed begrepen heb:
Het is nooit zo geweest dus ik snap niet wat er na afgelopen dinsdag is veranderd en ik ben heel benieuwd hoe lang de PC over de updates gaat doen en hoe die nadien verder zal reageren. En ik ben ook benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze ervaring. Als het inderdaad aan MS ligt dan is dat wel erg flauw moet ik zeggen.
Vooral de opmerking, dat je het pas afgelopen dinsdag voor het eerst hebt bemerkt, doet vermoeden, dat er opzet in het spel is. Maar let wel... een vermoeden is nog geen bewijs. Het is wel sterk, dat ik dat nu dus ook deze week (vrijdag) ondervind.

Zojuist deed ik het nog een keer: Windows Update, vanuit IE/Tools.
Nu krijg ik binnen ca 10 minuten het resultaat van dit zoeken naar updates. Het gaat nu dus tamelijk vlug (in vergelijking met eerdere ervaring en met de ervaring van Haaikneuter).
Misschien loos alarm?

Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd maar na de schone XP installatie en het zoeken naar updates wat 2 uur duurde zijn de meeste updates geslaagd maar het updaten duurde bijna een hele dag. Nog nooit meegemaakt.
Bij het rondvragen bij ICT mensen hebben ze het over een gerucht dat MS de boel aan het knijpen is. Of het zo is weet ik niet en daar zullen we ook niet achter komen.
Maar het is wel opletten geblazen voor diegene die een schone installatie moet doen of een recovery en dan een hele boel updates moet ophalen na SP3. Want als het nu al lang duurt dan zijn ze er straks helemaal niet meer. Een nieuw besturingssysteem installeren is geen optie, afgezien van de kosten. De PC's waar nu XP prima op draait zijn meestal te traag voor W7. Een nieuwe aanschaffen is is soms nogal wat. In mijn geval een PC voor een vereniging die net als de meeste heel erg slecht bij kas zitten. Er zit een MS gebonden applicatie op anders had ik er wel Ubuntu of Lubuntu opgezet dan is het probleem de wereld uit. Want het geringe werk wat er mee gedaan wordt kan dan ook wel met een van deze OS.
Het door Andre genoemde WSUS heb ik geprobeerd maar dat kun je denk ik alleen maar in een netwerk gebruiken, het lukte mij niet en het was voor mij als leek knap ingewikkeld.
Voor de toekomst als MS helemaal stopt met XP dan zullen we de updates opgeslagen moeten hebben. Je zou een verzamel CD of DVD moeten kunnen maken op de manier van een servicepack en dat dan draaien dan los je ook een heleboel op denk ik. Er zijn vaste wel knappe koppen op dit forum die dit weten te maken. Maar wat ook nog blijft is de vraag, bij een schone installatie geen recovery dus, of je XP geactiveerd krijgt want anders is alles nog voor niks gedaan. Licentie is geen probleem zolang je niks veranderd aan de hardware, die blijft wel geldig vermoed ik. Het enige wat dan gedaan zou kunnen worden is geregeld een image maken van de C schijf. Al met al nogal wat om over na te denken vooraleer je aan een schone herinstallatie begint. Ik ben teveel leek om alles te voorzien maar nogmaals er zijn vast wel knappe koppen die die daar wel een oplossing voor hebben.

Ik las vanmorgen in de krant dat de veiligheids-updates al heel spoedig stoppen en dat waren ze bijna allemaal. Het systeem Windows XP SP3 zou tot 1 april 1914 worden onderhouden maar de veligheids-updates vallen daar nu dus vanaf.
Door al het geknoei afgelopen week heb ik veel parameters van diverse programma's opnieuw moeten instellen. Thunderbird heb ik terug moeten zetten naar versie 13 eer ik deze weer op poten kreeg. Google Earth heb ik verwijderd want die liep steeds in een harde stop bij het opstarten en ook bij het opnieuw installeren. Ik heb alle berichten over Windows XP SP3 de afgelopen week gevolgd, maar die waren niet op mijn systeem van toepassing. Kortom, het was mij een weekje wel. We houden ons voorlopig maar rustig.
Veel succes,
Jaap

Heb sinds SP3 nooit meer updates voor XP gedaan en alles draait als een zonnetje.
Is mijn 2e dualboot systeem en gebruik het nog regelmatig.
Gebruik zoveel mogelijk 3th party software (firewall, antivirus, browser, officepakket,mediaspeler e.d.) en je hebt geen updates van MS nodig.
Al die veiligheidsupdates van MS helpen je geen steek verder omdat ze meestal hopeloos achter de feiten aanlopen en tegenwoordig ook nog eens fout blijken te zijn.
Win 7 idem dito, geen updates. Nog nooit problemen gehad.
Hardwaredrivers haal ik zelf op bij de fabrikant.
Kortom, XP kan nog jaren mee ook zonder updates!

Laatst bewerkt:
Ik sluit me bij Mik Zjegger aan...
Misschien probeer in Win7 nog wel eens op mijn dual core laptop, maar als dat niet soepel loopt ... zet ik mijn xp image weer terug.....
Naast de firewall van de laptop zit er ook nog een firewall op de router.....
En als het moet... kan ik via Teamviewer ook nog via mijn server het internet op.... ipv rechtstreeks via de router...
De server heb ik met een extra firewall potdicht gezet (Deny ALL) behalve een paar poorten....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan