• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar woord in een rij maar niet voor een reeks, alleen specifieke cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikprotos

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2015
Beste forumleden,

Ik ben in excel bezig voor de plaatselijke voetbalvereniging echter kom ik er niet uit vandaar jullie hulp gevraagd.
Moet een formule in elkaar zetten om in een rij het aantal cellen op te tellen met het woord WAAR echter lukt dit wel voor een aangesloten reeks maar niet voor specifieke cellen in een rij die niet aan een gesloten zij.
Zie door de bomen het bos niet meer en via youtube en internet kom ik er niet meer uit vandaar dat ik jullie vraag.

In de bijlage een voorbeeld bestand waarin de gele kolom de formule moeten komen te staan dit is een fictief bestand maar zo moet het wel worden qua formule. Zal voor gem excel gebruik best simpel zijn maar voor mij al te hoog gegrepen helaas.

Alvast bedankt,

Rik

Bijlagen

deze in R9?

PHP:
=SOMPRODUCT((E9:P9=WAAR)*($E$8:$P$8="Basis"))

Klopt helemaal voor de een gedeelte van het bestand.

Echter moet het uiteindelijk zo komen. Zoals in dit nieuwe bestand. Dat er nog enkele kolommen tussen staan die uit een keuze cel bestaan met waar onwaar of onbekend en deze moeten ook meegenomen worden. Hier gaat de logica dus helemaal mis en staat er geen Basis boven bijvoorbeeld.

Alvast bedankt.

Bijlagen

dus alles tellen met WAAR. ONWAAR en onbekend waar geen TOP boven staat?

Dan voldoet deze in cel R9:

Code:
=6

Nee heb het bestandje aangepast met extra kolommen ertussen.

In X9 moet dus bij product a het getal 3 staan
bij product b in x 10 4
bij product c in x11 3
bij product d in x 12 4

Dus alle Cellen met WAAR optellen behalve de kolommen waar Top boven staat. Die moeten uitgesloten worden.

deze dan in X9:

PHP:
=SOMPRODUCT((E9:R9=WAAR)*($E$8:$R$8<>"top"))

In J8 staat er een spatie achter het woord "top, dus die zal je moeten weghalen om de formule te laten werken.

en bij product c kom ik op 4 uit en niet op 3.

@SjonR You Make My Day :D:D:D:D:D

Snap de formule niet maar in het oorspronkelijke document werk die ook met de aanpassingen naar de juiste cellen

Echt duizendmaal bedankt, Voor de tijd en moeite

Gr Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan