• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken of textboxwaarde al bestaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

polderploer

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2007
Ik heb een userform waar gebruikers een aantal waarden kunnen invoeren. Deze waardes komen dan in een lijst. Ze mogen echter alleen unieke waardes invoeren, maar ik kom er maar niet achter hoe ik dit moet doen, zelf dacht ik aan iets als dit, maar het werkt niet

Code:
        If Range("kolomAname").Find(Textbox1.Value) = Textbox1.Value Then
            MsgBox "Dit nummer is al aangemaakt"
            Exit Sub
        End If

Ik heb een userform waar gebruikers een aantal waarden kunnen invoeren. Deze waardes komen dan in een lijst. Ze mogen echter alleen unieke waardes invoeren, maar ik kom er maar niet achter hoe ik dit moet doen, zelf dacht ik aan iets als dit, maar het werkt niet

Code:
        If Range("kolomAname").Find(Textbox1.Value) = Textbox1.Value Then
            MsgBox "Dit nummer is al aangemaakt"
            Exit Sub
        End If
Dit heb ik uit een ander programma gehaald en doet wat je wil.
Je moet het wel aan passen maar dat is geen probleem denk ik.
De code moet achter het formulier.
Code:
Private Sub Txt_wa_Change()
    If Len(Txt_wa) = 6 Then
    Dim FindString As String, Rng As Range
    FindString = Txt_wa.Value
    If Trim(FindString) <> "" Then
        With Sheets("Blad1").Range("C9:C1008")
            Set Rng = .Find(What:=FindString, After:=.Cells(1), LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole, _
                            SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlPrevious, MatchCase:=False)
            If Not Rng Is Nothing Then
                MsgBox "Dit Wa Nr. is al in gebruik. " & vbCr & "Voer een ander nummer in!", vbOKOnly, "Dubbel WA-nummer"
                Txt_wa = ""
                Txt_wa.SetFocus
            Else
                Exit Sub
            End If
        End With
    End If
    End If
End Sub

Thx,

Ik heb het aangepast op mijn userform.

Ik snap echter niet wat ik fout deed, wil er graag van leren. Mocht je nog een kleine uitleg kunnen geven, dan ben ik daar erg bij gebaat.

iig bedankt!

Code:
Private Sub TextBox1_AfterUpdate()
    If Not Sheets(1).Columns(1).Find(TextBox1.Value, , xlValues, xlWhole) Is Nothing Then
        MsgBox "Dit nummer is al aangemaakt" & vbCr & "Voer een ander nummer in!"
        TextBox1.Value = ""
    End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan