• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op 3 niet-unieke waarden naar één cel.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dai
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dai

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2015
Hallo forumgangers,

Ik heb weer eens een probleem waar ik tegenaanloop in excel.

Ik wil het huisnummer weten op basis van postcode, straatnaam en achternaam alleen weet ik niet of het mogelijk is om verticaal te zoeken op 3 niet-unieke waarden tegelijk om zo het gewenste resultaat te krijgen.

Bekijk bijlage Voorbeeld probleem.xlsx

Help me? :(

Als alle gegevens uniek zijn.

Code:
=SOMPRODUCT((A2=Blad2!$A$2:$A$5)*(B2=Blad2!$B$2:$B$5)*(C2=Blad2!$C$2:$C$5)*(Blad2!$D$2:$D$5))

Niels

Hoi Niels, bedankt voor je snelle reactie!

Het probleem is echter dat geen van de gegevens uniek zijn. De postcode niet, de straat niet, de achternaam niet en het huisnummer niet. De combinatie postcode, straatnaam en achternaam is echter wel uniek en met die combinatie wil ik het bijbehorende huisnummer vinden in blad2.

Dan werkt mijn formule ook
het ging er mij om dat de combinatie uniek moet zijn.

Niels

Klopt, jouw oplossing is in mijn ogen ook perfect. Alleen geeft de vraagsteller aan dat het niet werkt en ik vermoed dat dat komt doordat sommige huisnummer toevoegingen hebben en dus tekst zijn. Dan is de index functie weer beter..

Dan mag je de vraag op opgelost zetten.

Niels

Okay, ik loop toch tegen een probleem aan.

De formule van abevleeming werkt in zijn voorbeeld bestand, maar wanneer ik de formule kopiëer (of zelf helemaal overtyp) in een identiek bestand dan werkt het niet en krijg ik #WAARDE.

Enig idee wat er fout gaat?

afsluiten met ctrl-shift-enter ipv alleen enter

Niels

Ooooh dat bedoelde hij dus.. :P

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom dat nodig is, maar het werkt in iedergeval! Bedankt!

een gewone formule kan de combinatie van verschillende bereiken niet verwerken. Door er een "matrixformule" formule van te maken (door op ctrl shift enter te drukken) kan hij de dat wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan