Zoeken op basis van een waarde uit een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stainn1983

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2018
Hallo,

Ik heb een macro gemaakt die op basis van een zoekterm (in dit geval Willy) in cellen in rij 3 de hele kolom gaat verbergen.
Kan ik in plaats van de vaste waarde “Willy” ook de gegevens gebruiken van de formule in een cel? Bijv in Cel A1 heb ik een formule gemaakt waarin de naam komt te staan die ik opgeef in een ander blad.

En is het daarnaast ook mogelijk om ipv de gevonden kolom met de naam Willy te verbergen dat ie de kolom verbergt als het niet gelijk is aan Willy?

Sub Verwerken_SelectieVoorgaandeMAAND()

Range("B3:DY3").Select
Selection.Find(What:="Willy", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, _
LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
MatchCase:=False, SearchFormat:=False).Activate
ActiveCell.Select
Selection.EntireColumn.Hidden = True
Range("A5").Select

End Sub

M vr gr
Stainn1983

Gebruik eerst eens code tags en geen 'select' of 'sctivate' in VBA.

Laatst bewerkt:
Code:
Sub Verwerken_SelectieVoorgaandeMAAND()

Range("B3:Y3").Select
Selection.Find(What:=Range("A1"), After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, _
LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
MatchCase:=True, SearchFormat:=False).Activate
ActiveCell.EntireColumn.Hidden = True

End Sub

Groet,

Joske

Hallo SNB, Ik weet niet wat een code tag is en hoe je die moet gebruiken. Mijn kennis is beperkt tot het opnemen van een macro en de macro koppel ik vervolgens aan een toets of tekstvak zodat mijn collega's op een simpele manier de info boven water kunnen krijgen.

Hallo Joske,
Dit werk perfect, bedankt. De aangegeven waarde uit cel A1 wordt gezocht. Heb je ook nog een oplossing dat de cel wordt gezocht die niet gelijk is aan de waarde uit A1.

Selection.Find(What:=Range("A1")

Ik ben al aan de gang geweest met <> ipv = maar dan krijg ik alleen maar foutmeldingen.

In het antwoord van Joske zie je het gebruik van code tags: het venster rondom de code.
Er is een handleiding voor het gebruik van dit forum.

Wat staat er in cel B3 ?

Huidige maand = 2

Laatst bewerkt:
Kolom B moet altijd zichtbaar blijven. Het zoeken start in B3 en als er de cel ernaast wordt geselecteerd. Zo kwam het uit de Macro opname.

Ik had gehoopt dat je me op een andere manier zou kunnen helpen maar ik snap de hint.

Je kunt pas geholpen worden als je de aangereikte suggesties kunt begrijpen en toepassen.
VBA is niemands 'native language'.

Ik begrijp de oplossing van Joske wel, die van jou niet. Helaas, maar toch bedankt voor je laatste tip.

Eerst alles verbergen en dan zichtbaar maken wat je zoekt kan natuurlijk ook.
Code:
Sub VenA()
  Columns("C:Y").Hidden = True
  x = Application.Match(Cells(1), Range("C3:Y3"), 0)
  If IsNumeric(x) Then Columns(x + 2).Hidden = False
End Sub

Hallo VenA,
Dat werkt perfect voor de eerste kolom met de gevonden waarde. Daarna moet hij dan ook de volgende kolom kolom zoeken met dezelfde waarde en deze vervolgens ook laten zien. Maar dat doet ie dus niet en ik krijg het ook niet voorelkaar.
Het moet zoeken op een "jaar/mnd". Deze waarde wordt gevonden in cel F3 en deze kolom wordt dan keurig getoond. In cel G3 staat deze waarde ook en deze wil ik dus dan ook graag in beeld hebben.
H3 en I3 hoef ik vervolgens niet maar J3 dan wel weer.
Gr Willy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan