zoeken op deel van trefwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo, is het mogelijk te zoeken op een deel vh trefwoord?

nu heb ik een database waarin ik zoek op naam, maar die naam bestaat al uit achter- en voornaam want zo heb ik het ingevoerd in de database (had ik wellicht anders moeten doen, maar ja):

naam: Jansen, Koos

mn zoekopdracht ziet er zo uit:
Code:
SELECT naam, titel, jaar FROM band WHERE naam like '$trefwoord'

maar nu moet ik als zoekterm 'Jansen, Koos' invoeren, terwijl ik bijvoorbeeld ook wil zoeken op 'Jans' en dat ie dan zelf met alles komt wat begint met Jans.

select

hallo ventilator, bedankt.

echter , dat had ik al gebrobeerd maar dan retourneert hij niks.

terwijl ik weet dat de opgegeven letters iets zouden moeten retourneren.

vreemd, he?

bijgesloten de gehele code. maar daar lijkt me verder toch niks mis mee.

ps ik merk nu dat hij helemaal niets meer retourneert, met '%trefwoord%'.
zelfs als ik de gehele naam in zoals ingevoerd in de database krijg ik ook 0 terug.
bv 'Zappa, Frank' zo ingevoerd, dat moet resultaten geven, maar er komt niks terug
zie: http://www.jeelsites.nl/cdstest2.php

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is handig om code gewoon in je post te zetten.

Verder is het probleem dat "trefwoord" geen variabele meer is omdat je het $ teken weggehaald hebt, waardoor er wordt gezocht op namen waar letterlijk trefwoord in staat.

Je zult op de plek van trefwoord de variabele moeten zetten die door je form is meegegeven (if any)

Tevens mis je een stukje controle of mensen wel een form ingezonden hebben.

select

hallo frats,
1. tuurlijk, ff vergeten, zonder $ is het geen variabele meer.
en zoiets "%$trefwoord%" kan zeker niet?

2. Je zult op de plek van trefwoord de variabele moeten zetten die door je form is meegegeven (if any)
dat snap ik niet. bedoel je in de code? maar ik weet vantevoren toch niet wat er wordt meegegeven?

Je weet wel óf er iets is meegegeven, omdat je kunt controleren of het formulier is ingezonden met $_SERVER['REQUEST_METHOD'].

En %$trefwoord% kan denk ik niet nee, je kunt het wel opbouwen uit losse strings:

PHP:
$var = "stuk tekst " . $var . " en meer tekst";

Op die manier kun je ook queries in elkaar schroeven.

Je moet ook wel opletten dat $trefwoord als variabele bestaat trouwens want ik zie em nergens aangemaakt worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan