• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op meerdere elementen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WackoV

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2009
Hoi

Ik had vroeger al eens iets in die aard gepost, maar de oplossing daarvan lukt niet voor dit probleem. In bijlage zit een eenvoudig voorbeeld van mijn probleem. Ik wil dus excel laten zoeken naar een specifieke cel in de maand naar keuze. Het probleem is echter dat de maanden onder elkaar staan. Wat in geel is aangeduid zou ik via een formule moeten zien uit de tabellen te halen.

Dit lukt weliswaar via een "als" en verticaal zoeken functie, maar als je 12 maanden onder elkaar hebt staan wordt dit een hele lange formule. Kan dit korter?

Bijlagen

Ik kwam op een forum deze formule tegen =INDIRECT("'"&A10&"'!"&"j32") waarvan op a10 de maand zou moeten staan die pakt dan het juite tabblad

De layout van je data gaat je formule bepalen daar kan je niet om heen. De huidige manier van je data te capteren gaat altijd zorgen voor "ingewikkelde" formules om er gegevens uit te destilleren. Beter is je 'brondata' in een werkbaar formaat te zetten (gewoon in een tabel zonder lege rijen en zonder lege kolommen, met enkel op rij 1 een kolomhoofding), en vandaar uit formules te gebruiken om de data op een andere manier (rekening houdend gewenste layout) voor te stellen. Maw mijn oplossing zou zijn de brondata anders te ordenen.

Volgende formule bv. haalt de correcte gegevens op uit je bijgevoegd voorbeeld.
In L5 gaat volgende (ingewikkelde) formule:

Code:
=INDEX(INDIRECT(ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6;1)&":"&ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6+3;7));VERGELIJKEN($K5;INDIRECT(ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6;1)&":"&ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6+3;1));0);VERGELIJKEN(L$4;INDIRECT(ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6-1;5)&":"&ADRES(3+(MAAND($K$2)-1)*6-1;7));0)+4)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan