• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op trefwoord

• Onderwerp starter Onderwerp starter TAZJS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TAZJS

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2016
Beste,

Ik ben aan het werk in een Excel-bestand waarin ik een zoekfunctie wil toevoegen gebaseerd op trefwoorden.

30 december 2014 heeft Edmoor in 'zoek functie in tabblad plaatsen' Gustje7 geholpen wat aardig overeen komt met wat ik ook voor elkaar hoop te krijgen. Echter krijg ik zelf maar niet gevonden of gemaakt wat daar de oplossing was.

Wat ik van jullie hoop te leren:
Ik heb 1 cel waar ik een trefwoord in vul → die moet een aantal resultaten opleveren die raakvlakken heeft met dat trefwoord (vooraf gekoppeld, wat me ook niet lukt).

Ik heb een Excel-bestand gemaakt om wat duidelijker te maken wat ik bedoel.
Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Bijlagen

Haa AlexCEL,
Bedankt voor de snelle reactie.

Het is echter niet exact wat ik zocht maar het komt een heel eind in de buurt!!

Mijn idee was: als er geen zoekwaarde is ingevuld dat de lijst dus ook leeg is.

In het "echte" bestand heb ik in een tabblad al een volledige lijst van alle producten en wil in een apart tabblad (zoals het voorbeeld voor moet stellen) alleen zoekresultaten hebben. Omdat ik over het algemeen met een trefwoord nooit meer dan 20 hits zal gaan krijgen heb ik daar 20 cellen voor gereserveerd(in het voorbeeld dan 9 bij de zoekresultaten).

Kortom, ivp dat ik de lijst korter maak met die zoekfunctie wil ik een lege ruimte juist vullen met resultaten.

Heb zelf het idee dat ik niet helemaal duidelijk ben, of is dit duidelijk genoeg?:o

Haa AlexCEL,
Bedankt voor de snelle reactie.

Het is echter niet exact wat ik zocht maar het komt een heel eind in de buurt!!

Mijn idee was: als er geen zoekwaarde is ingevuld dat de lijst dus ook leeg is.

In het "echte" bestand heb ik in een tabblad al een volledige lijst van alle producten en wil in een apart tabblad (zoals het voorbeeld voor moet stellen) alleen zoekresultaten hebben. Omdat ik over het algemeen met een trefwoord nooit meer dan 20 hits zal gaan krijgen heb ik daar 20 cellen voor gereserveerd(in het voorbeeld dan 9 bij de zoekresultaten).

Kortom, ivp dat ik de lijst korter maak met die zoekfunctie wil ik een lege ruimte juist vullen met resultaten.

Heb zelf het idee dat ik niet helemaal duidelijk ben, of is dit duidelijk genoeg?:o

Dit neem ik terug!!

Ik heb er even over na zitten denken en op deze manier kan een tabblad in het document besparen.
Kunt u me uitleggen hoe ik dit kan maken? ik kan geen formules vinden in het document en verwacht dus dat u een macro gebruikt heeft?? (waarvan ik niets weet:o)

Heb het niet getest met "niets" in C2, maar dat is met een kleine aanpassing wel te ondervangen.

Formules staan gewoon in cel B6 t/m B14. Betreft wel matrixfuncties, dus na invoeren/aanpassen afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
AlexCEL,

Nu ik gebruik wil maken van uw eerste optie, heb ik alleen niets meer aan die verticaal zoeken functie die ik eerder beschreef.

Kortom, de 'bij het product horende eigenschappen' zoekt hij nu niet automatisch uit een andere lijst omdat ik er nu dus voor kies om de 'trefwoord zoekfunctie' te gebruiken in diezelfde lijst.

Als ik uw formules gebruik krijg ik het niet voor elkaar dat deze eigenschappen met het product mee gaan zonder dat ik daar een apart tabblad voor zou maken, heeft u hier een oplossing voor toevallig?

Om een idee te geven waarmee ik werk heb ik in uw eerste voorbeeld een tabblad wat aangepast:Bekijk bijlage Kopie van Zoeken op trefwoord (AC)-3.xlsx

Ja, dat zocht ik inderdaad. Maar dit is ook mogelijk zonder dat er met de verticaal zoeken functie die gegevens gehaald worden uit een andere lijst/tabblad?

Ik hoopte het namelijk in zo min mogelijk tabbladen etc te kunnen maken om onduidelijkheden bij collega's die ermee moeten werken te minimaliseren.

Nooit gerealiseerd dat die optie er was bij een filter (terwijl ik er toch veel gebruik van maak).

Echter voldoet dat niet aan mijn wensen.
Wel kan ik verder werken met de info die u me gegeven hebt. Ik ga nu uw 2e (11:05) en 3e (12:04) bestand combineren.
Met een extra tabblad krijg ik het nog wel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Ik wil je heel erg bedanken dat je me weer op weg geholpen heb!! En dat zo snel:D

AlexCEL,

Het is inmiddels helemaal gelukt. De zoekfunctie werkt perfect en doet precies waar ik op hoopte.
Echt heel erg bedankt!!

Rest mij nog een vraag uit pure interesse:
De formule uit je 2e voorbeeld:
=ALS.FOUT(ALS($C$2<>"";INDEX(Trefwoordenlijst!$B:$B;KLEINSTE(ALS(Trefwoordenlijst!$C$3:$G$8=$C$2;RIJ(Trefwoordenlijst!$C$3:$G$8);1E+99);RIJ()-RIJ($B$5)));"");"")

Waar is de control+shift+enter (ipv gewoon enter) goed voor? En wat betekend de 1E+99 in de formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan