• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken op voor- of achternaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

excel001

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
ik wil op achternaam en/of voornaam kunnen zoeken. is dat mogelijk.

ik kan die twee niet combineren. als ik bv achternaam niet weet wil ik op voornaam zoeken en andersom ook. zie bestandje. ik heb op forum gezocht heb niets kunnen vinden wat er op lijkt.

Laatst bewerkt:
Zoek dan met een formule in de stijl van E7 naar een match voor familienaam. En ook analoog voor de voornaam.

Vervolgens met een ALS functie uitmaken welk van de 2 het "beste" is, als er al een match gevonden kan worden voor 1 van de 2.

Wigi

wigi bedankt voor je reactie.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. ik ben niet zo goed ik excel...zou je dat in formule kunnen uitleggen..

Laatst bewerkt:
Zoek dan met een formule in de stijl van E7 naar een match voor familienaam. En ook analoog voor de voornaam.

Vervolgens met een ALS functie uitmaken welk van de 2 het "beste" is, als er al een match gevonden kan worden voor 1 van de 2.

Wigi
..... en jij zegt niets over de samengevoegde cellen:eek:;)

hier een voorbeeldje, waarbij ik voor het gemak gebruik heb gemaakt van een DB functie om te zoeken. Tevens heb ik de samengevoegde cellen weggehaald.

Het kan natuurlijk ook op een andere manier, b.v. die van wigi, maar daar moet je kiezen tussen voor- of achternaam. Bij mijn manier kan je zoeken op voor- en/of achternaam.

p.s. indien gewenst kan je het zoekbereik makkelijk vergroten met b.v. een telefoonnummer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oeps, in mijn vorige bestandje verschijnen de juiste gegevens op de verkeerde plaats.

Hierbij een verbeterde versie, waarbij je ook geen * meer hoeft in te vullen bij de zoek opdracht.

Bijlagen

bandito bob bedankt

dit is inderdaad wat ik zocht.
Ik heb nog een vraagje en dat is kan 't ook zonder hulpkolom? (i en j)

grt.

bandito bob bedankt

dit is inderdaad wat ik zocht.
Ik heb nog een vraagje en dat is kan 't ook zonder hulpkolom? (i en j)

grt.
Dat kan, maar dan krijg je de opmaak zoals het vorige bestandje. Dan zal je eventueel ook zelf de * moeten plaatsen.

edit: of je zoek op voor- of achternaam via de manier die wigi aangaf.

Laatst bewerkt:
ik zit even met kleine probleem. ik kan wel op achternaam of voornaam zoeken.
Maar ik kan niet op achter- en voornaam zoeken.

Hoe kan ik dat het beste oplossen.

Ik zou het volgende willen. **** ik zoek Jan jansen.
Ik typ jansen is en dan verschijnt jansen. Dat is op zich wel goed, maar als ik twee jansen heb, dan verschijnt alleen de eerste en dat kan ik oplossen door een combinatie van achternaam en voornaam in te voeren.
Alleen ik weet niet hoe ik dat moet doen. dat formule naar voornaam en achternaam zoekt...vergelijking denk ik maar kan geen formule maken hiermee....

zie eerste bestandje.

Je kan bvb. een kolom gebruiken waarin voor- en achternaam achter elkaar staan in 1 cel. En dan daarin zoeken.

ik zit even met kleine probleem. ik kan wel op achternaam of voornaam zoeken.
Maar ik kan niet op achter- en voornaam zoeken.

Hoe kan ik dat het beste oplossen.

Ik zou het volgende willen. **** ik zoek Jan jansen.
Ik typ jansen is en dan verschijnt jansen. Dat is op zich wel goed, maar als ik twee jansen heb, dan verschijnt alleen de eerste en dat kan ik oplossen door een combinatie van achternaam en voornaam in te voeren.
Alleen ik weet niet hoe ik dat moet doen. dat formule naar voornaam en achternaam zoekt...vergelijking denk ik maar kan geen formule maken hiermee....

zie eerste bestandje.

In bijgevoegd bestand staat naast het schema 2 cellen die de gegevens zoekt uit het andere tabblad.
Je kunt hierbij zoeken op voor- en/of achternaam. Ter controle heb ik jansen en jan toegevoegd aan de lijst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

kan 't ook zonder matrixformule??

Oké, oké, oké.
Bij deze.
Voor nummer:
Code:
=SOMPRODUCT((blad2!A4:A10=E2)*(blad2!B4:B10=SPATIES.WISSEN(E4))*(blad2!C4:C10))

Voor nummer privé:
Code:
=SOMPRODUCT((blad2!A4:A10=E2)*(blad2!B4:B10=SPATIES.WISSEN(E4))*(blad2!D4:D10))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan