• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken van bepaalde tekst in cel vanuit een lijst en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larslaurens

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2011
Hi allen,

Graag jullie hulp bij het volgende. Ik heb een reeks zoekopdrachten vanuit Google in Excel. Deze lijst is voornamelijk in het Engels en nu wil ik alleen de plaatsnamen die hierin voorkomen vervangen voor de Nederlandse vetaling van die plaatsnamen. Dus "Paris" moet worden "Parijs" etc.

Nu kan ik handmatig zoeken en vervangen van alle bestemmingen maar ik ben op zoek naar een formule die de gehele lijst van zoekopdrachten (bestemmingen) kan vertalen naar de Nederlandse variant.

Ik heb al een lijst met vertalingen waarbij in kolom A de Engelse benaming heb en in Kolom B Nederlandse benaming. De woorden zoals Paris moet ik toch kunnen extraheren en die in kolom C te plaatsen. Nu kan ik door een Vlookup de vertaling er gemakkelijk bij zoeken en dan deze vertaling substitueren met de eigenlijke zoekopdracht. Of wellicht kan dit zonder tussenstappen.

Iemand een idee of suggestie hoe ik dit zou kunnen doen? Het liefst met Engelse formules, ik gebruik alleen de Engelse excel.
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Zonder een verkleind voorbeeld te hebben gezien zou ik gaan voor vert.zoeken (VLOOKUP). Wel na afloop daarvan de gevonden lijst kopiëren en plakken speciaal - waarden om het vert.zoeken te verwijderen.

Probleem is dat de cel niet alleen de bestemming bevat maar ook veel noise woorden erom heen waardoor ik niet een exacte match kan vinden dmv een Vlookup. Ik moet eerst de bestemming zien te extraheren, die vervolgens vertalen in het Nederlands (gebruikmakend van een liijst in excel) en de Engelse benaming van de bestemming vervangen door die vertaling met de overige tekst dus onaangeroerd.

Ik heb problemen om een attachment in te voeren maar basically komt het op neer dat je bijvoorbeeld in cel A1 hebt "overnachting Berlin", A2 "Roadtrip Munich", etc (>1000 rows) en alleen de bestemming wil vertalen naar A1 "overnachting Berlijn", A2 "Roadtrip Munchen" etc. Deze haal ik uit een lijst die staat op een andere sheet. Hoop dat dit het probleem verduidelijkt.
Bedankt.

Laatst bewerkt:
Bedankt Thoralf, kheb het even doorgenomen. Deze oplossing is echter niet ideaal in mijn situatie. Hierin ga je er van een bepaalde percentage wat gelijk is en hier vervolgens een waarde aangeven. Wat ik eigenlijk zoek is een search and replace op grote schaal. Ik denk dat dit mogeljik moet zijn met een VBA. Dus een lijst in Kolom A het te zoeken woord, Kolom B het vervangende woord en dan nog op een andere sheet de tekst waar de zoek en vervang actie moet plaats vinden.
Weet iemand hoe je dit bouwt?

hallo Lars,

VBA is nu niet direct mijn ding, formules zijn dat eerder.
Kijk eens even in de bijlage, waar ik via formules jouw vraag heb proberen op te lossen.

Gezien het aantal geneste niveaus in de samengevoegde kolom, zul je als je geen 2007 of hoger gebruikt, gebruik moeten maken van hulpkolommen.
Nog wel even als opmerking:
als er meer dan één woord in de tekst voorkomt gaat de formule fout (fout zit hem in de formule in kolom B)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het probleempje dat er was ten aanzien van het voorkomen van meerdere woorden is nu ook opgelost.

Bijlagen

I'm impressed! en mijn dank is zeer groot! je hebt mij ongelooflijk veel werk uit handen genomen. Deze kennis is zeer waardevol (en=geld waard).

Best nog een lastige formule, hoop dat excel 2014 oid zoiets gemakkelijker maakt.
Dank nogmaals

Zet je nu ook nog even de vraag op Opgelost?

Hi Thoralf,

Het werkt bijna! het werkt niet als er niets achter het woord het te vertalen woord staat.
Wat zou je kunnen doen om het ook te laten werken als er maar 1 woord in staat of als er geen woorden na dit woord komen?
Waarom kan ik geen attachment toevoegen! Wat doe ik fout? anders kon het eenvoudig laten zien..

Thanks,
Lars

Je zou dit ook via VBA kunnen aanpakken, zie bijlage.

Bijlagen

Als ik nou eens die bijlage kon invoegen.. was het vrij snel gedaan. Kan ik het bestand niet ergens anders naartoe sturen?

lars,

Je hebt gelijk, als er geen spatie komt na het laatste woord, dat vervangen moet worden ging de formule in de fout.
De aanpassing daarvoor moest in de formule zoals die in C-kolom staat.
Dit nu doorgewerkt naar de totale formule.
Zie bijlage.

Bijlagen

Bedankt Thoralf je geniale formule werkt.
De VBA is echter een eenvoudiger manier om hetzelfde te bereiken. Ik heb geprobeerd om de code iets aan te passen maar krijg al snel een fout melding.
Ik zal mijn bestandd in www.mijnbestand.nl plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan