Zoeken / Vervangen met wildcards in Notepad (Notepad++)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkManet

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2014
Berichten
40
Hallo,
ik wil eigenlijk een gedeelte van een regel vervangen en de rest hetzelfde laten (ik bewerk een gedcom bestand wat je met Notepad kan openen)
Het bestand bevat 400000 regels, met ongeveer 8000 EVEN regels, waarvan er 809 regels zijn met EVEN en daar iets achter.
Zoals in onderstaand voorbeeld:

...
1 EVEN Jan /Klaassen/
2 TYPE Vermelding
...
...
1 EVEN
2 TYPE Bron
...
1 EVEN Ria /Willems/
2 TYPE Vermelding
...
In de regels die starten met 1 EVEN waarna nog iets staat (dus de 1e en de 3e), zou 1 EVEN vervangen moeten worden door 1 TITL. De namen zouden moeten blijven staan.
De regels waar achter EVEN niets staat, moeten echter behouden blijven (dus hier mag EVEN niet vervangen worden).

Dit zou ik graag met Vervangen klaarspelen in Notepad(++).

Uiteindelijk zou ik graag de 2e regel 2 TYPE Vermelding ook verwijderen, maar dat zou ik ook nog met een aparte actie kunnen.
Dus
1 EVEN VariabeleNaam
2 TYPE Vermelding
vervangen door
1 TITL VariabeleNaam


Alvast hartelijk bedankt!


Dirk
 
Laatst bewerkt:
In Notepad gaat dit niet lukken. In Notepad++ (klik) kan je meer maar is denk ik nog onvoldoende voor wat je wilt.
Misschien is dit een typische Excel vraag. Copyu/paste in Excel, daar alles doen wat je wilt, en dan expoerteren naar (of copy/paste in) het TXT bestand.
 
In Notepad gaat dit niet lukken. In Notepad++ (klik) kan je meer maar is denk ik nog onvoldoende voor wat je wilt.
Misschien is dit een typische Excel vraag. Copyu/paste in Excel, daar alles doen wat je wilt, en dan expoerteren naar (of copy/paste in) het TXT bestand.
Dank je wel voor de tip, maar in Excel zou ik het ook niet weten.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met "niet kunnen"? Rechtsboven heb je toch gewoon > Vervangen
Zoeken naar: 1 EVEN
Vervangen door: 1 TITL
> Vervangen of Alles vervangen
 
Wat bedoel je met "niet kunnen"? Rechtsboven heb je toch gewoon > Vervangen
Zoeken naar: 1 EVEN
Vervangen door: 1 TITL
> Vervangen of Alles vervangen

Zo eenvoudig is het niet. Er zijn regels met 1 EVEN zonder iets erachter en met iets erachter.
Enkel de regels met iets erachter moeten vervangen worden.
 
Die moet je dan overslaan met > Volgende zoeken.
 
In de regels die starten met 1 EVEN waarna nog iets staat (dus de 1e en de 3e), zou 1 EVEN vervangen moeten worden door 1 TITL. De namen zouden moeten blijven staan.
De regels waar achter EVEN niets staat, moeten echter behouden blijven (dus hier mag EVEN niet vervangen worden).
Met simpel zoeken en/of vervangen en/of alles vervangen gaat dit niet.
In Excel met ALS(...; ...; ...) lukt dit wel.
 
Universeel geschreven vraag je dit
Code:
cel1 = 1 EVEN Ria /Willems/
cel2 = 

if (trim(cel1) = "1 EVEN")
then cel2 = cel1
else cel2 = cel1.replace("EVEN"; "TITL")
Misschien toch de vraag bij Excel neerleggen? Dan is het zo opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon een voorbeeld van dat tekstbestand.
 
Allemaal bedankt, maar ik heb het nu zelf kunnen oplossen mbv Notepad++ en zoeken/vervangen
Zoek 1 EVEN<spatie>
Vervang door 1 TITL<spatie>

De EVEN regels zonder iets achter bevatten nl geen spatie.
Simpel maar effectief
 
Goeie grap. Er stond 1000 volgens mij. Dat heb je aangepast om 19:49. Maar goed, jij hebt het opgelost. Wat was de vraag eigenlijk?:d:d:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan