• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken, vinden en de volgende zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

wekker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2007
Een kolom bevat meerdere cellen waarin een bepaalde tekenreeks voorkomt. De functie AANTAL.ALS geeft mij het aantal cellen waarin de tekenreeks voorkomt en de functie VERGELIJKEN geeft me de relatieve positie van de eerste rij waarin die tekenreeks voorkomt. Vanuit die positie wil ik de zoekactie herhalen en voortzetten zodat ik tenslotte weet in welke rijen de gezochte tekenreeksen staan. Hoe kan ik dit mbv formules het beste doen?

Bijlagen

Is dit iets?

In C13:

=VERGELIJKEN("*eten*";INDIRECT("B"&2+C12&":B9");0)+C12

In C14, doe Ctrl-D. Ik weet dat het niet optimaal is, maar kan wel een eerste aanzet zijn.

Wigi

Helemaal goed! Bedankt voor de hulp.

Om het nog mooier te maken vraag ik me af of het ook werkt als je de lijst een naam geeft: bijvoorbeeld "lijst". Kan je die naam dan ook gebruiken in de zoekacties nadat de eerste is gevonden? zie bijlage "vervolg".

groeten,
wekker

Bijlagen

U vraagt wij draaien. In C13:

=VERGELIJKEN("*eten*";VERSCHUIVING(Lijst;C12;0;AANTALARG(Lijst)-C12);0)+C12

Wigi

Perfect! Nogmaals bedankt Wigi, hiermee kan ik verder.
groeten,
wekker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan