• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken waarde in meerdere rijen en kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

houbenjh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jul 2015
Berichten
3
Hallo Allemaal,

Ik heb al redelijk wat ervaring met excel en dacht een simpel vraagje zo op te lossen met een simpele formule.. Niet dus.
In de bijlage een simpel excel bestandje met gegevens. De gegevens a t/m g staan in verschillende kolommen en rijen, in iedere rij maar 1 waarde.
Nu wil ik als zoekwaarde ingeven a t/m g, en als resultaat moet de (zoek)formule het getal (waarde) geven uit kolom D welke in dezelfde rij staat als de letter.

Dus als ik A invul moet de formule al 1 als waarde opleveren.
Als ik waarde G invul moet de formule waarde 7 opleveren
Als ik waarde D invul, moet de formule waarde 4 opleveren.

Probleem is dat alle zoekfuncties slechts in één rij of één kolom zoeken..

Wie kan mij helpen..
 

Bijlagen

  • excel vraag.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

bedankt voor jouw reactie en de moeite.

in werkelijkheid is het bestand veel uitgebreider en bestaan de waarden hoofdzakelijk uit tekst. Ik heb het daadwerkelijke bestand toegevoegd.
In tweede tabblad "structure list" zie je in kolom B t/m I allerlei P- en A-nummers staan. Dit zijn uniek nummers. In kolom A zie je tot welk project ieder nummer behoord.
In eerste Tabblad "part list zie je in kolom C ook alle P- en A-nummers staan". In kolom D wil ik een formule/zoekfunctie plaatsen waar ik kan zien tot welk project het P- of A-nummer in kolom C behoord. De formule/zoekfunctie moet dit opzoeken in het tabblad "structure list". Hij moet dus het nummer in kolom C opzoeken in "Structure list" kolommen B t/m I.

Ik hoop dat je mij kan helpen hiermee... Het lijkt nl zo simpel.
 

Bijlagen

  • STRUCTURE+PART LIST_A103025 (JH ).xls
    106 KB · Weergaven: 88
Volgens mij doet deze het :

Code:
=INDEX('STRUCTURE LIST'!B:B;SOMPRODUCT(--('STRUCTURE LIST'!$C$1:$J$390=C3)*RIJ('STRUCTURE LIST'!$B$1:$B$390)))

Joske
 
Bekijk bijlage STRUCTURE+PART LIST_A103025 (MB ).xls
Zie bijlage.

In D3, gekopieerd naar beneden:
Code:
=INDEX('STRUCTURE LIST'!$B$2:$B$390;SOMPRODUCT(--('STRUCTURE LIST'!$C$2:$J$390=$C3)*(RIJ('STRUCTURE LIST'!$C$2:$J$390)-RIJ($C$2)+1)))
Dit is een iets verbeterde versie van de eerste formule: deze werkt ook als je rijen bovenaan zou toevoegen. Mijn oorspronkelijke formule (en die van Joske) gaan dan "nat".

Maar: er komen dubbele waarden voor en dat frustreert de formule. In feite worden alle regelnummers bij elkaar opgeteld waarin het betreffende nummer voorkomt. Bij unieke waarden is dat 1 regelnummer, maar bij dubbele waarden krijg je een optelling. Dat levert hetzij een #VERW! melding op (als de optelling buiten de range valt) of een verkeerde uitkomst.
Bijvoorbeeld P102534 komt voor op regel 147 en 161 (allebei met project 15032.01B), oftewel 146 en 160 gerekend vanaf regel 2, bij elkaar 306. Dus je krijgt als resultaat het projectnummer op nummer 306 binnen de range gerekend vanaf rij 2, oftewel regel 307, gerekend vanaf rij 1.
En dit is project 15032.01C.

Ik heb in kolom E een telling opgenomen van het aantal gevonden waarden en in kolom D voorwaardelijke opmaak toegepast die het resultaat duidelijk markeert als het aantal gevonden waarden ongelijk is aan 1.

Terug naar jou... :rolleyes:
 
Hallo Jose en Marcel,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik moet nog even puzzelen om de formule echt goed te begrijpen. Het is in ieder geval complexer dan ik had gedacht, maar dat maakt het alleen maar spannend.

Ik kom er in ieder geval nu wel uit.. Thanx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan