• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekfunctie excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesper2019

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2019
Geachte lezers,

In Excel probeer ik een formule te maken waarbij automatisch gekozen wordt voor het meest gunstige tarief (behorend bij het aantal gram) tussen de datum registratie en de datum van vandaag. De waardes in kolom A, B en C van blad1 dient de gebruiker zelf in te vullen.

De waardes uit kolom D en E dient middels een formule automatisch opgehaald te worden uit blad 2.

Er wordt dus gezocht op basis van de hoeveelheid grammen, ingevuld in kolom C van blad 1.

Bijlagen

In E2:
Code:
=MIN(VERSCHUIVING(Blad2!$A$2;$C2;1;1;3))
In D2:
Code:
=INDEX(Blad2!$B$2:$D$2;;VERGELIJKEN(E2;VERSCHUIVING(Blad2!$A$2;$C2;1;1;3);0))
En neem voor de D-kolom niet datum als opmaakl, maar net als in Blad2 getallen.

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Dit is precies wat ik bedoelde.

Is het ook nog mogelijk om nog een verder onderscheid te maken, middels het toevoegen van een kolom op blad 1 (kolom D). Hierbij dient het onderscheid als volgt te zijn:

Indien er sprake is van de brandstof Benzine dan dient er gezocht te worden in blad 2 naar het gunstigste tarief;
Indien er sprake is van de brandstof Diesel dan dient er gezocht te worden in blad 3 naar het gunstigste tarief;

Bijlagen

Dat kan heel eenvoudig door de ALS-functie toe te voegen; ALS D-kolom = Benzine, DAN zoeken in benzine-tabel, ANDERS in de diesel-tabel.

Bedankt voor het antwoord. Even voor mijn begrip (formules is niet mijn sterkste kant), de ALS-functie dien ik toe te voegen aan de formule uit kolom E van Blad 1 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan