zoekfunctie in Win10 Verkenner levert reeds verwijderde items

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
Ik zocht in de Verkenner met een zoekwoord naar bepaalde bestanden en kreeg als resultaat honderden zoekresultaten bestaande uit een week geleden verwijderde bestanden.
Ik heb een stuk of 5 websites geraadpleegd en ca 10 remedies toegepast maar het werkt allemaal niet. Als ik kijk naar de vele vragen over dit onderwerp op internet dan denk ik dat er een levensgroot probleem is met de Windows zoekfunctie.

Ik overdrijf ook altijd. Gebruik de zoekmachine Everything van Voidtools. Wel even het menu doornemen. Regex wel of niet activeren kan een groot verschil uitmaken.

Dank Senso voor die zoekmachine. Die ga ik zeker bekijken en gebruiken.
Als ik vraag hoe ik een bepaalde tool repareer krijg ik altijd het advies "andere tool gebruiken". Misschien een zinnig advies maar dat was niet de vraag.
Ik had aan ca 300 bestandsnamen een 3-letterige code toegevoegd om die in m'n backupfilter op te nemen zodat die bestanden niet betrokken raken bij de backup.
Onlangs werd dat overbodig en ik heb die code uit alle 300 bestanden verwijderd. Gisteren wilde ik controleren of die verwijdering wel compleet was. Dus heb ik in de Verkenner met die code als zoekwoord gezocht naar bestanden. Het resultaat zou dan nihil moeten zijn. Het werden er 300. Handmatige controle wees uit dat die code wel degelijk niet meer voorkomt.
Die zoekfunctie in de Verkenner vindt dus 300 bestanden waarin een week geleden die code nog voorkwam. In de lijst met zoekresultaten heb ik er één rechts aangeklikt en open de bestandslocatie en tja ... dan loopt het vast want er is geen bestand waar die code nog in de naam voorkomt.
Is er een manier om Search te herstellen zonder Win10 helemaal overhoop te gooien. Ik heb er zoals gezegd al meer dan 10 geprobeerd.

Er is een dingetje met de index die Search opstelt door steeds op de achtergrond te indexeren met de Windows Search Service. Ik ben vergeten of dat de verwijderbare stations of alle nog niet opnieuw geïndexeerde plaatsen betreft en ik weet natuurlijk ook niet wat er vast loopt. De kern ervan is dat ik Windows Search Indexing Service al vanaf het begin dat ik Windows gebruikte uitgeschakeld heb. Er valt geen snelheidswinst mee te behalen en het indexeren vertraagt de computer misschien maar zet het in ieder geval veel aan het werk. Misschien is indexeren nuttig als je in bestandsinhoud zoekt en bij een ongunstige verhouding tussen de hoeveelheid gegevens en rekenkracht. Bij de schijfstations en Eigenschappen, in het contextmenu, kan u Indexeren voor snellere zoekopdrachten uitschakelen en eens proberen hoe snel zoeken daarmee dan gaat. In sommige Windows versies zal het moeten worden uitgeschakeld door bij Services ("services.msc") de Windows Search Service te stoppen en uit te schakelen. Ik denk dat het dan beter en eerlijker gaat.

Ja goed, heb je wel gelijk in, maar ik weet niet zo gauw een oplossing voor jouw probleem en lees ook post 4 van Alfred 2 het principe en werking van Windows Search met indexering is anders dan in Everything. Everything werkt met de MFT en maakt een lijst en werkt die voortdurend bij. Windows gaat indexeren en zoeken. Probeer het onderstaande:

Opnieuw Indexeren

Klik op de Windows startknop of op het vergrootglas (zoekvak) naast de startknop in Windows 10.
In het zoekvak typt u: Indexeringsopties.
U klikt bovenin het venster dubbel op: Indexeringsopties.
U klikt op: Geavanceerd.
U klikt u op de knop: Opnieuw samenstellen.
En tenslotte op de knop OK.

Senso, dat opnieuw samenstellen had ik ook al gehad zonder resultaat. Maar ik heb nu het advies van Alfred 2 gevolgd en de indexering uitgeschakeld (dat alleen is niet voldoende) en gestopt. En dat werkt. Geen foute zoekresultaten meer.
Dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan