Zoekfunctie in Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

meddokx

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2006
Na een jaar of twee was mijn PC geheel vervuild. (XP met SP3)
Een van de vele problemen was dat de zoekfunctie (start, zoeken, naar bestanden of mappen) bij de eerste keer bijna altijd een leeg venster gaf.
Na afsluiten van het lege venster met Alt-F4 en daarna nogmaals de zoekfunctie opstarten ging het altijd wel goed.

Afijn, wegens alle vervuiling heb ik XP geheel opnieuw geïnstalleerd.
In eerste instantie liep de zoekfunctie weer als nieuw maar na het opnieuw installeren van enkele programma's onstond hetzelfde probleem met de zoekfunctie.

Mijn vraag is:
1) wie weet een oplossing om dit probleem te herstellen?
2) is het mogelijk om een of andere file van de installatie CD direkt uit te pakken en op de juiste plaats te zetten? Met andere woorden: welk programma'tje van XP bevat de zoekfunctie?

Zo ja welke is dat en waar moet die naar toe?

zeg eerst maar even welke programma's je hebt geinstalleerd.

1 Zijn alle ServicePacks aanwezig op de PC? SP's maken de computer een stuk volwassener op dat gebied.

Probeer ook het volgende:

1. Dubbelklik op Deze computer en klik met de rechtermuisknop op de vaste schijf die u wilt controleren.
  2. Klik op Eigenschappen en klik op Extra.
  3. Klik onder Foutcontrole op Nu controleren. Er wordt een dialoogvenster weergegeven met Opties voor schijfcontrole,
  4. Gebruik een van de volgende procedures:
    • Als u Chkdsk in de alleen-lezen modus wilt uitvoeren, klikt u op Start.
    • Als u fouten wilt herstellen zonder het volume op beschadigde sectoren te controleren, schakelt u het selectievakje Fouten in het bestandssysteem automatisch controleren in en klikt u op Start.
    • Als u fouten wilt herstellen, beschadigde sectoren wilt zoeken of leesbare informatie wilt herstellen, schakelt u het selectievakje Beschadigde sectoren zoeken en repareren in en klikt u op Start.
  5. Opmerking Als een of meer bestanden op de schijf geopend zijn, wordt het volgende bericht weergegeven:
    • De schijfcontrole kan niet worden uitgevoerd omdat het schijfcontroleprogramma exclusieve toegang tot enkele Windows-bestanden nodig heeft. U kunt alleen toegang tot deze bestanden krijgen als u Windows opnieuw start. Wilt u de schijf controleren bij de volgende keer dat de computer wordt opgestart?
    • Klik op Ja om de schijfcontrole te plannen en start de computer opnieuw op om de schijfcontrole te starten.

Laatst bewerkt:
Voor de suggestie van Driesloo:
Deze optie is mij bekend en heb ik al uitgevoerd, overigens zonder sukses.

Met betrekking tot de geïnstalleerde programma's: (Daantje 3)
Dat zijn er nogal wat. Heb je enig idee of dat van invloed kan zijn en welke?
Office97, Word, Excel, Powerpoint
WinNc
TomTom Home
Avast antivirus
Cyberlink Power DVD
Pinnacle PCTV59
Partition Magic 7.0
Eusing Registry Cleaner
Auslogics Defrag
Winrar
Winzip
HP printer 5550
HP scanner 5300
Nou, meer weet ik zo niet te vinden maar kan zijn dat ik er een paar iver het hoofd zie.

1. Als je op deze computer klikt en dan met de rechtermuisknop op je harde schijf klikt. Er verschijnt dan een cirkeldiagram van je Harde schijf, onderaan zou je moet kijken of indexering aanstaat.

2. In start zoekvenster type je: cmd Klik hier op met de rechtermuisknop 'Als administrator uitvoeren'. Je krijgt een zwart DOS-venster hierin type je:
sfc /scannow

Check eens of de service Windows Search is ingeschakeld met [windowstoets+r] toetscombinatie -> typ: services.msc Zoek hier naar Windows Search en kijk of deze is ingeschakeld.

Beschrijving v/d service:
Zorgt voor het indexeren van de inhoud en het in cache plaatsen van eigenschappen voor bestanden, e-mail en andere inhoud (via uitbreidings-API's). De service reageert op kennisgevingen over bestanden en e-mailberichten bij het indexeren van gewijzigde inhoud. Als de service wordt gestopt of uitgeschakeld, kan Verkenner geen virtuele mappen of items weergeven, en de zoekfunctie van Verkenner worden traag en per item uitgevoerd.

Diverse akties uitgevoerd. Reakties op voorstellen van jullie:
1) Driesiooo: sfc /scannow uitgevoerd. Na Reboot nog steeds hetzelfde probleem; 1e keer naar zoeken geeft leeg kader van zoekassistent.
Daarna Alt-F4 en nog een keer en alles is normaal!

2) Daantje3: Dat het winnc is was mij al (lang) bekend! Windows Commander gebruikt ik al vanaf begin 90'er jaren en met de komst van Windows XP ben ik overgestapt op winnc omdat de oude commander niet meer wordt ondersteund door XP.
Overigens een ideaal programma waar ik niet meer zonder kan. Licentie heb ik gekocht want dat is het waard.

3) Dorado: Bedankt voor de tip. Windows Search komt bij mij niet voor in de lijst van services. Misschien bedoel je iets anders?

Staat je Indexing-service aan? Zet deze eens uit.
Start > Run > services.msc > OK

Werkt dat? Ook na herstart?

Heb je de "indexering" optie onder rechtsklik > Eigenschappen van de schijf?
Zo ja, wat als je daar de instelling verandert.
3z8ud0h.gif

Laatst bewerkt:
Probleem gedetecteerd!

:thumb:De oorzaak van mijn probleem is opgespoord!
Na veel experimenteren is gebleken dat een combinatie van factoren de oorzaak vormde.
Om alle helpers en ook anderen een inzicht te geven wat er aan de hand was (en hoe complex een systeem kan zijn met betrekking tot storingen) geef ik een nadere omschrijving.

Ik maakte gebruik van de virusscanner Avast Free Ver.6.
Deze was de oorzaak op mijn configuratie.
Bij mij zijn er twee PC's uitgerust met een ASUS moederbord A7V8X-X, de een met een AMD processor Athlon XP 2200+ en de andere met
een 2400+ en die hadden er beide last van.

Na de-installatie van Avast Ver.6 en installatie van de oudere Ver.5 was het probleem helemaal over!
Omdat Ver.5 geen optie is om te laten staan (eindeloos aanbieden van de nieuwere versie), ben ik overgegaan op Avira in combinatie met het Windows Antispywareprogramma Defender.

Mijn beide labtops van HP, een NC8000 en een NC6000 hebben dit probleem helemaal niet met Avast Ver.6 en draaien er prima mee!

Het geeft maar weer eens duidelijk aan hoe kritisch het soms is met software en hardware.

Allemaal bedankt voor de interesse en de ondersteuning.
Doe jullie voordeel met mijn ervaringen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan