• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost zoekfunctie instellen (met of zonder VBA)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

SandyH

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Hallo allemaal,

Ik zoek een oplossing om een werkwijze te vereenvoudigen, we moeten (bijna) dagelijks prijzen controleren in een excel file met een vaste layout (hoe onhandig die ook lijkt, maar is een layout van de klant en die mag niet gewijzigd worden).

We krijgen een contract met een referentie en bestelaantal, en moeten adhv afmetingen, kwaliteit, aantal kleuren, aantal stuks de prijs controleren, dus nu is het zo dat we eerst naar de juiste afmetingen moeten zoeken in de file , dan de kwaliteit (want zelfde afmetingen kunnen meerdere kwaliteiten hebben), en dan kijken hoeveel kleuren in de bedrukking en dan pas naar de staffels voor de prijzen.

Zoals je ziet, nogal wat opzoekwerk, als je dat dagelijks meerdere keren moet doen.

De file in als voorbeeld is een fel ingekorte versie, met bedrijfsgevoelige gegevens eruit, maar dit is dus het document waarin het moet gebeuren.
Ik heb nu zelf al een bijkomende sheet gemaakt met alle actieve referenties (tabblad masterdata), en de bijhorende afmetingen, kwaliteit, bedrukking

Ik zou nu graag in het eerste tabblad een searchbox hebben waarbij we gewoon de referentie kunnen ingeven, die dan direct naar de juiste 'blok' springt, dus de blok met de afmetingen en kwaliteit.
Er is ook nog een materialgroup, per referentie, dus eventueel kan dit ook gebruikt worden als parameter om te zoeken.

Wij hebben echter op het contract niet die materialgroup staan, dus adhv daarvan kan er niet gezocht worden, de waarde waarop we gaan zoeken is altijd de referentie.

Hoe pak ik dit best aan ?

Ik vraag daarom niet om mij een ganse vba code of zo te schrijven (tenzij je je geroepen voelt, dan graag !), maar gewoon tips in welke richting ik verder moet zoeken, mijn VBA kennis is nog niet zo groot, maar adhv voorbeelden kan ik me wel uit de slag trekken soms.
Maar ik moet dan eerst weten welke richting ik hiervoor uit moet ...

Indien het kan zonder VBA, dan ben ik ook heel benieuwd !

Alvast bedankt om even mee te denken met mij :)

Bijlagen

En wat is in het TARIFF blad de referentie?

In het tabblad TARIFF is er geen referentie, en die kan/mag er ook niet staan, vandaar ik een tweede tabblad gemaakt heb waar wel een aantal gegevens gelinkt zijn.

In het eerste blad moet er dan ergens op één of andere manier via de masterdata in het tweede tabblad een link kunnen gelegd worden met de material group (die staat bovenaan die kolommen met de prijzen zoals de waarde in cel F5, G5, E24 ...), ofwel een combi van de afmetingen (inside dimensions) én kwaliteit (board grade) (die staan in kolom C in het blauw, vet).

Ik hoop dat het op één of andere manier wat duidelijk is, in mijn hoofd is het toch allemaal duidelijk, maar precies wat moeilijk om 'op papier' te krijgen.

Jaaaa ! da's inderdaad 'zoiets' wat ik wou, super bedankt !! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan