• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekfunctie met als resultaat meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvanbe

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2018
Goedemiddag allemaal,

Ik hoop van harte dat jullie mij willen helpen; ik ben al bijna de hele dag op zoek naar een functie maar ik kom er niet uit.

Ik heb een bestand met 5 hoofdcatergorieen en een groot aantal subcatergorieen.
Aan ieder subcatergorie wil ik een aantal vaste gegevens geven.

Vervolgens wil ik dit werkblad uitbouwen met catergorieen en integreren in een rekenmodel; de uitwerking hiervan komt later.

Ik kom er niet uit hoe ik een zoekfunctie kan inbouwen;
-Omdat er meerdere mensen gebruik van maken zou ik het fijn vinden als de zoekfunctie een voorstel doet voor resultaat (dus filtert naar de aantal tekens die je invoert)

-het resultaat of output moet de 3 vaste gegevens zijn in 3 aparte cellen (LVD - Restw % en Curve)

Bijgevoegd het bestand,

Groet

Bekijk bijlage catergorie.xlsx

Mvanbe,

Is dit een output vanuit een systeem of is dit een zelf bedachte opzet?
Ik zal de data namelijk in 1 tabel verwerken en niet een tabel maken per subcategorie.

Daarnaast hoor ik graag wat je bedoeld met het uitbouwen met categorieën, blijft je opbouw hetzelfde alleen het aantal Hoofd/Sub/categorieën gaat veranderen?

Ha Kris,

Ik heb een database gebouwd dmv scrapen; de catergorieen zijn afkomstig van een aantal aanbieders.

Er zullen enkel hoofd en subcatergorieen toegevoegd worden (en verwijderd)

Blijkbaar niet. Je kan eens zoeken op getrapte validatie of nadenken over een betere opzet. (zoals in #2 al staat)

Zo moeilijk is het allemaal niet.

1). Vul in de groene cel welk categorie.
2). Begin te type in de blauwe textbox.
3). Na de filtering dubbelklik je op een van de gevonden teksten.

Bijlagen

Hartelijk dank voor de hulp! Leuk om te zien dat hier bedreven mensen zijn die dit als uitdaging zien.

Ik heb toch weer een vraag in het verlengde van bovenstaande post.

Het volgende is mijn probleem/vraag. Ik wil in het tablad catergorie per regel bepaalde waardes eenmalig toekennen. Om vervolgens snel en consistent te kunnen werken wil ik op het werkblad per regel deze snel selecteren.

Ik heb dit nu bereikt met een VBA en een autofill functie i.c.m. vert. zoeken. Precies zoals ik het wil maar met één groot probleem. de 'Undo' functie werkt niet meer! En dit is in mijn werk erg belangrijk :)

Is er iemand die hiervoor een oplossing of alternatief heeft?

Groet Maik

Nee het is het juiste bestand. Als je en regel intikt komt er onder categorie een drop down box. Dit is een verwijzing naar het tabblad met alle catergorieen.

Als ik bijvoorbeeld een regel intik in de catergorie aanhangwagen dat moeten er direct vastgelegde waardes bijspringen

Waar moeten we een regel intikken?
Wat moeten we intikken?
Wat moet er vervolgens gebeuren?
Welke Undo?

Hoi Harry, bedankt voor je bericht en excuses voor de onduidelijkheid.

Ik heb het probleem nog niet opgelost dus als er iemand mee wilt denken; heel graag. Ik heb 2 werkbladen:

Op het 2de werkblad: catergorieen wil ik een hele partij cateregorieen opstellen en aan ieder 3 waardes toekennen. Door dit eenmalig uit te werken wil ik consistent werken.

Vervolgens moet ik op het eerste werkblad mijn opname uitwerken (dit worden honderden regels). Ik maak een korte omschrijving en vervolgens kan ik de catergorie selecteren. Op zich functioneert het nu prima alleen ik ben niet tevreden dat door de VBA functie ik de ctrl-z of stap terug correctie kan doen.

En misschien heeft iemand met jullie ervaring voor mij een betere oplossing?

Bijgevoegd nogmaals het bestandje met een voorbeeld regel.Bekijk bijlage Testversie werkblad - kopie.xlsm

Ik kan je niet verder helpen.
De validaties zijn verdwenen in Excel 2007,....dat komt omdat jij een nieuwere versie hebt geplaatst.

De tab 'catergorieen' bestaat niet. Het zal wel de tab 'Cat.' zijn?

De code kan je reduceren tot zoiets en nog verder reduceren als het je lukt om uit te leggen wat je wil.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Target, Range("I6:I1006")) Is Nothing Then
    With TempCombo
      .Visible = True
      .Left = Target.Left
      .Top = Target.Top
      .Width = Target.Width + 5
      .Height = Target.Height + 5
      .List = Sheets("Cat.").Cells(4, 4).CurrentRegion.Value
      .LinkedCell = Target.Address
    End With
   Else
   TempCombo.Visible = False
  End If
End Sub

Als je wijzigingen middels VBA doet dan werkt <Crlr> + z inderdaad niet meer. In het bestand zie ik ook niet waar je het voor nodig hebt.

De vba functie wordt gebruikt om een drop down menu te maken met autofill. (Via gegevens validatie - lijst) zodoende kan ik snel een categorie selecteren en via vert. Zoeken de vaste waardes erbij selecteren.

Dit moet plaats vinden op het eerste tabbladen onder catergorie. Als het goed krijg je ook zon menu te zien? De werking is prima alleen de ctrl-z functie mag niet ontbreken :( een alternatief of oplossing zou geweldig zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan