• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Berichten
712
heb klein voorbeeldje gemaakt wat er zou moeten gebeuren

ik heb 2 tabellen

uit tabel 1 moet hij de waarde in kolom C zoeken in tabel 2 (deze tabel bestaat uit 2 kolommen en moet in beide kolommen gaan checken)
als hij in tabel 2 bestaat dan moet hij de waarde uit kolom D (tabel 1) in kolom E zetten zoniet moet E leeg blijven

ik heb geprobeerd met vertikaal zoeken doch hierbij kan men geen links kolom selecterenBekijk bijlage zoeken.xlsx
 
Ik denk dat je zoiets zoekt:
Code:
E4: =ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN($C4;$G$4:$G$8;0));$D4;"")

Alternatieven:
E4: =ALS.FOUT(INDEX($D$4:$D$8;VERGELIJKEN($C4;$G$4:$G$8;0));"")
E4: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($C4;$G$4:$G$8;1;0));"";$D4)

Edit: deze checken alleen kolom G.
 
Laatst bewerkt:
heb volgende formule gebruikt =INDEX(D4:D8;VERGELIJKEN(C4;$G$4:$H$8;0)) doch dan krijg ik #N/B
 
Probeer deze eens:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($C$4:$C$13;ALS.FOUT(VERGELIJKEN($C4;$G$4:$G$13;0);VERGELIJKEN($C4;$H$4:$H$13;0)));"")
 
Zie post #2.

Je kan er nog een ALS.FOUT functie omheen zetten die de cel leeg laat als een waarde niet gevonden wordt.
 
Ik denk bij nader inzien dat deze dichter in de buurt komt:
Code:
=ALS(NIET(ISFOUT(INDEX($C$4:$C$13;ALS.FOUT(VERGELIJKEN($C4;$G$4:$G$13;0);VERGELIJKEN($C4;$H$4:$H$13;0)))));$D4)

En als je me niet gelooft hier het bestand: :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het al .... er zijn 2 kolommen met gegevens waarin gezocht moet worden. Dat had ik in eerste instantie niet door. :eek:

Dan voldoet oplossing uit post #6 het beste denk ik.
 
Test deze eens:
Code:
=ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($A2;talis!$C$2:$C$10;0)));"D";"")
 
sorry foutje geschreven in vraag
"als het gelijk is dan moet hij de waarde van cel D2 er zetten en niet een "d"

heb u formule gestest en kreeg niet het gewenste resultaat.

=ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN(A2;talis!$C$2:$C$7;0)));D2;"")
 
En waarom zou die dat niet doen?

Code:
=ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($A2;talis!$C$2:$C$10;0)));D2;"")

PS Je moet er wel voor zorgen dat de getalopmaak in beide tabs gelijk is!!
 
gevonden wat de oorzaak is, als voorbeeld heb ik handmatig waardes in kolom A gezet en dan doet hij het want dan ziet hij dit als een getal.
in werkelijkheid haal ik gegevens op via een querie en dan zijn die tallen tekst.
heb geprobeerd de kolom de eigenschap getal te geven doch dan werkt het nog niet
zie foto (bovenste deel is dus werken, onderste niet)

enig advies hoe dit op te lossen aubtest.jpg
 
Zo misschien:
Code:
=ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($A2[COLOR="#FF0000"]*1[/COLOR];talis!$C$2:$C$10;0)));D2;"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan