Zoektocht naar backup programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

phoenixcmb

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Tot voor kort maakte ik windows backup wekelijks een backup van alle data op een externe HD. Dit was zo ingericht dat ik 1x een volledige backup had en daarnaast elke week een incrementele backup onder een aparte naam. Hierdoor kreeg ik een bestandstructuur die eruit zag als: Full Backup, 20140101 incrementeel, 20140108 incrementeel, enz enz.
Er was voor deze methode gekozen om gewijzigde bestanden 1 jaar te kunnen behouden zonder dat de HD direct vol raakt door telkens een nieuw Full backup uit te voeren. De gewijzigde bestanden konden dus meerdere malen voorkomen.
Nu ben ik overgestapt naar WIN7 64-bits en ben ik op zoek naar een nieuw backup programma. De meesten programma's kunnen incrementele backup maken maar plaatsen de bestanden altijd over de bestanden in de full backup heen.
Op dit moment gebruik ik voorlopig SynckBackFree.
Is er iemand die mij kan helpen zodat ik mijn backups weer kan maken zoals hierboven omschreven.

Mocht je besluiten definitief af te stappen van een backupprogramma omdat het (te) duur, omslachtig, niet betrouwbaar, of whatever is, dan is er een redelijk simpele en toch 100% waterdichte backupmethode.
Uitgangspunt :

je hebt toen je systeem is opgebouwd een eenmalige complete mirror van je hele schijf gemaakt die bij een ramp teruggezet kan worden (al is het pas na 4 jaar)

Dan kun je bijv. wekelijks de map 'mijn documenten' naar een externe hdd slepen. De benodigde ruimte op de externe hdd zal in principe niet afnemen, want iedere maand worden de oudere bestanden ook weer overgezet en dus kun je na 3 maanden de oudste backup wissen en de laatste 2 behouden.

Aandachtige lezers voorzijnde:
Ja, de methode heeft 1 vervelende bijkomstigheid. De later, ná de mirror geïnstalleerde progjes, zal je in geval van een ramp ern na het terugzetten van de mirror, weer even opnieuw moeten installeren. Datzelfde geldt voor Windows updates, maar deze 2 acties wegen m.i. niet op tegen het gemak en de snelheid van even de map 'mijn documenten' naar een externe disk kopiëren.

Laatst bewerkt:
De data voor de backup bestaat uit Documenten, Excellijsten, Tekeningen (3D en 2D), Software, Foto's en nog veel meer. De totale omvang is ong 250GB. Wanneer ik steeds alle bestanden zou moeten kopieren kost dit veel tijd en is de externe HD (via LAN te benaderen) vlug vol. Daarom was er ook in het verleden gekozen in 1x per jaar een volledige backup te doen waarop vervolgens elke week alleen de gewijzigde bestanden werden opgeslagen in de backup onder een aparte naam (elke week dus een nieuw backup-bestand met een datumcode). De backup werdt uitgevoerd middels Windows Backup naar een BKF bestand. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe de huidige windows backup in WIN7 ingesteld kan worden dat deze hetzelfde doet als de windows backup in XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan