zoekveld op formulier: accenten / diacritische tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

HesterZ

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2008
Beste forummers,

Ik heb een zoekveld op mijn formulier. De gebruiker kan daarin een trefwoord intikken. Nu zou ik graag willen dat bij de zoekactie geen onderscheid wordt gemaakt tussen woorden met diacritische tekens (accenten). Als ik bijvoorbeeld ''cafe" (zonder accent) intik, wil ik graag dat zowel records met "cafe" als "café" worden gevonden. En andersom ook als ik "café" (met accent) intik.
Idem voor woorden met á, ö, à, ç, ñ etc.

Weet iemand misschien op welke manier ik dit zou kunnen aanpakken?

Met vriendelijke groet,
Hester

Ik heb van alles geprobeerd met en gelezen over Option Compare. Binary moet ik duidelijk niet hebben, maar Text doet het ook niet. Ik heb daar wel iets aan om het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters te laten wegvallen, maar voor wat betreft de speciale tekens maakt ook deze optie onderscheid tussen e, é en ë etc.
Option Compare Database was de standaadinstelling voordat ik tegen dit probleem aanliep, en levert dus ook niet het gewenste resultaat op. Zoeken op diverse fora ook niet.

Heeft iemand nog tips voor mij? Ik los het nu maar provisorisch op door op de plaats van de letters in kwestie een vraagteken te typen, maar dat is ook niet ideaal, want het levert allerlei ongewenste bijvangst op.

Vriendelijke groet,
Hester

Is het een idee om een aparte tabel aan te maken waarin je de zoekwaarde en de alternatieven in plaatst:
Dus zoek waarde a
Alternatief á
Alternatief ä enz
De invoer van je tekstveld zet je altijd om naar zoekwaarde (eventueel middels VBA op de achtergrond), vervolgens ga je zoeken op alle alternatieven en plaatst deze in een array of desnoods in een aparte tijdelijke tabel.

Kjijk eens naar de macro "Telefoonlijst klanten" in de voorbeelddatabase "Noordenwind". Deze macro wordt gebruikt in het formulier "Telefoonlijst klanten". Misschien kun je daar wat mee als je het aanpast naar jouw situatie.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan