• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekvraag met zoekwaarden in twee kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sigijowi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Hallo!

Ik ben bezig in Excel en mijn ervaring is dat wat ik wil meestal op een of andere manier ook wel kan, maar ik kom er nu zelf niet uit. Ook niet met de hulpfunctie.

Ik heb een paar kolommen met gegevens.

In kolom 1 staat achtereenvolgens a, b, c, a, b, c etc.
In kolom 2 staat achtereenvolgens 1, 1, 1, 2, 2, 2 etc.
In kolom 3 staan steeds verschillende getallen de waarde die bij a1, a2, a3 hoort etc.

Nu wil ik in een kolom (die ik 1 noem) de waarde krijgen uit kolom 3, maar als ik dat ook bij een volgende kolom wil (die ik 2 noem) geeft excel met vert.zoeken toch de waarde a1 terug en niet a2. Omdat alle gegevens gesorteerd staan op kolom 2 en vervolgens kolom 1.

Ik wil dus eigenlijk zoeken naar de waarde die in kolom 3 staat als de zoekwaarde overeenkomt met a én met 2 (bijvoorbeeld).

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Helaas kon ik geen attachment bij voegen, dat had eea misschien duidelijker gemaakt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Simone

Beste sigijowi ;)

Nogal een ingewikkelde vraagstelling vind ik.

Kolommen worden met het alfabet benoemd en rijen met cijfers.
Ik veronderstel dat kolom 1, in jouw geval kolom A is enz ...

Welke getallen horen bij A1, A2, enz ...

ALs je wilt voldoen aan 2 voorwaarden uit een lijst dan moet je de formule SOMPRODUCT gebruiken.

Groetjes Danny. :thumb:

In bijgevoegd bestand wordt gezocht in 2 kolommen. (zoekcriteria in blauwe cellen).
Er zijn meerdere manieren om het te berekenen.
Het resultaat komt uit de C-kolom.

@Danny, HoornVan.
Inderdaad.
Bedankt voor het melden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand wordt gezocht in 2 kolommen. (zoekcriteria in blauwe cellen).
Het resultaat (uit de C-kolom) staat in de cel met het kader.

Met vriendelijke groet

Roncancio

Ik denk dat je het bestandje vergeten hebt, Roncancio.

Groetjes Danny :thumb:

Roncancio,

Ben je niets vergeten?

Code:
Het resultaat (uit de C-kolom) staat in de cel met het kader.

Beste Hoornvan ;)

Weer iets te traag vandaag :D

Groetjes Danny. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan