Zombiecomputer: hoe te herkennen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruud59

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2002
De computer van mijn zoon maakt op momenten dat ik zeker weet dat geen enkele applicatie gestart is en het systeem dus 'idle' zou moeten zijn, geluiden alsof complete programma's geinstalleerd of grote bestanden weggeschreven worden. Zoonlief beweert dat dat normaal is bij Vista, ik vertrouw het niet. Eset Smart security is als anti-virus en firewall geinstalleerd, maar infectie kan zijn van daarvoor, toen er nog alleen AVG op stond.
Iemand een suggestie? Zou die pc onderdeel uitmaken van een botnet? Is er een (gemakkelijke) manier om daar achter te komen?

is de sidebar geactiveerd ? zo ja zet die dan eens uit.

Of draait er een defragmentatie programma?

Kijk even bij Taakbeheer, en als het niet al te ''slimme'' malware'' is, kun je daar de oorzaak vinden.
Maar zoonlief heeft wel een beetje gelijk, Vista is zwaarder dan XP, dat betekent vooral bij een oudere pc (die net aan Vista kan draaien) dat de processor en de videokaart drukker bezig zijn, wat resulateert in harder draaiende fans.
Maar als het vooral het geluid van de HDD's is, dan moet je het zoeken bij, zoals Ton zegt, defragmentatieprogramma's.

Vista zit soms stiekem de harde schijven te indexeren om zoekacties sneller te maken.
Dat is behoorlijk schijfintensief.

Niemand reageert op die botnet-zombie theorie. Vinden jullie dat idee flauwekul of weet je daar gewoon niets van?? (niet negatief bedoeld, hoor)

D
Iemand een suggestie? Zou die pc onderdeel uitmaken van een botnet? Is er een (gemakkelijke) manier om daar achter te komen?

Open in Windows Taakbeheer de Netwerk grafiek.
Als er netwerkactiviteit gaande is, dan zal deze grafiek dat zeker laten zien.

Bij mij ligt de grafiek tegen de nullijn aan als ik niets doe met de pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan