Zonder opstartherstel start PC niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

SDuder

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
22
HP, 1,5 jaar oud
Windows Vista (32-bit)
RAM: 2GB

Elke keer als ik mijn PC (voor 't eerst) wil opstarten moet ik zo'n zeven minuten, of langer, wachten op dat zwarte scherm met het groene statusbalk. Aan 't eind verdwijnt 't balkje en start het vervolgens vanzelf weer opnieuw op. Gisteren kreeg ik zelfs een scherm voor systeemherstel (wat ik liever niet ga doen, omdat ik geen backup heb, tenminste niet van alles – site note: ik heb geen herstel CD of iets dergelijks; Recovery staat als een aparte partitie op de PC; en ik heb drie vasteschrijfstations; via opdrachtprompt command: "fsutil dirty query c:" is het C: station schoon).
F8 en dan Windows starten met de laatst bekende juiste configuratie, etc, werkt niet.

Om het uiteindelijk wel te laten werken moet ik kiezen voor Opstartherstel (F11). Het vindt trouwens nooit fouten, en het maakt niet eens uit of het herstellen werkt of niet. Als het wel lukt dan start de normaal PC op; maar als het niet werkt is er niets aan de hand, want bij de Geavanceerde Opstartopties moet ik er dan voor zorgen dat ik voor “Windows normaal opstarten” kies. Vervolgens kan ik wel gewoon werken op Vista. Ik typ en verzend dit op dezelfde PC. En het rare is dat als ik bijvoorbeeld vanuit Windows de PC opnieuw opstart, het dan dat ook op een gewoonlijke manier wordt gedaan.

Dit gebeurt al bijna een week. Ik heb eergisteren wel een één of andere geheugencontrole gedaan, maar er zijn toen geen fouten gevonden. Ook al kan ik er wel op werken, het opstarten irriteert na een tijdje wel heel erg. Ik apprecieer 't heel erg als iemand hiervoor een oplossing heeft. Help, en bedankt.
 
Heb je onlangs iets aan de hardware gewijzigd?
Kun je ook kiezen voor veilige modus?
En als die uitgestart is, de pc herstarten en normaal laten opstarten?

Gebeurd dit alleen bij koude pc, en als je hem afsluit en na 15 min weer start niet meer?
 
Heb je onlangs iets aan de hardware gewijzigd?
Kun je ook kiezen voor veilige modus?
En als die uitgestart is, de pc herstarten en normaal laten opstarten?

Gebeurd dit alleen bij koude pc, en als je hem afsluit en na 15 min weer start niet meer?

Ik heb niets veranderd aan de hardware.
Ik kan ook kiezen voor veilige modus, maar dan kan ik alleen maar beperkt werken op de PC, wat ik liever niet heb.
Als ik de PC nu opnieuw opstart dan kan ik dat "normaal" doen ja; het duurt dan hooguit drie minuten (dat is een schatting, ik heb het niet getimed, maar het gaat om 't idee).

Dat laatste moet ik nog uitproberen.
 
Je zegt dat het bij een koude start gebeurt. Vlgs. mrmusic hier op het forum is er dan een reële kans dat de voeding niet meer 100% goed werkt. Komt dit probleem dus vaker voor, probeer dan eens van iemand een voeding te lenen (liefst met een groter wattage dan de jouwe) en kijk of je het probleem daar ook mee hebt.

Tijs.
 
Je zegt dat het bij een koude start gebeurt. Vlgs. mrmusic hier op het forum is er dan een reële kans dat de voeding niet meer 100% goed werkt. Komt dit probleem dus vaker voor, probeer dan eens van iemand een voeding te lenen (liefst met een groter wattage dan de jouwe) en kijk of je het probleem daar ook mee hebt.

Tijs.

Bedankt voor je reactie! En yup, ik denk 't nu ook. Brand new information:

Gelijk na het verzenden van mijn vorige bericht heb ik de PC 45 minuten uit laten staan. Opstarten was dit keer zonder opstartherstel, maar het duurde in totaal wel 10 min, waarvan 5 in slag werd genomen door zwarte scherm en groene balk en het opgang gaan van explorer.exe duurde ook lang.

Vervolgens heb ik het via Windows gelijk opnieuw opgestart: opstarttijd was ongeveer 2.5 min – zwarte scherm met groene balk duurde minder dan een minuut.

Daarna heb ik de PC 10 min uitgezet, maar toen startte het helemaal niet op: 10 min lang wachten op een lege, zwarte scherm.
Maar bij een nieuwe poging duurde het ook weer 2.5 min.

Yay. Het gebeurt inderdaad alleen bij een relatief koude PC. Is er niet ergens waar ik de instellingen van de voeding kan aanpassen? (Merkt u dat ik weinig verstand heb van PC's?)
 
Er is aan een voeding niets aan te passen. Je zult dus moeten gaan testen met een voeding die je leent van een huisgenoot/vriend/kennis om te zien of het inderdaad de voeding is die voor dit gedrag verantwoordelijk is. Zoals al geschreven: Leen er eentje die minstens hetzelfde wattage heeft als die je nu gebruikt, en liefst nog eentje van een A-merk (OCZ, Cooler Master, Zalman, Be Quiet, Corsair, Enermax, Thermaltake)

Tijs.
 
Er is aan een voeding niets aan te passen. Je zult dus moeten gaan testen met een voeding die je leent van een huisgenoot/vriend/kennis om te zien of het inderdaad de voeding is die voor dit gedrag verantwoordelijk is. Zoals al geschreven: Leen er eentje die minstens hetzelfde wattage heeft als die je nu gebruikt, en liefst nog eentje van een A-merk (OCZ, Cooler Master, Zalman, Be Quiet, Corsair, Enermax, Thermaltake)

Tijs.

Bedankt. Dat moet ik dan maar eens gaan doen.

Als het inderdaad de voeding is, weet iemand wat de oorzaak hiervan is (=waarom de voeding opeens niet meer correct werkt)?


EDIT: Het was de harde schijf.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan