• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zonder VBA extra nullen toevoegen aan reeks getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebmog

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2009
Besturingssysteem
Windows
Office versie
Office 365
Hallo Excel-experts,

In kolom A staat een reeks getallen. De reeks begint met een nul gevolgd door een aantal enen, daarna weer een nul en dan weer een aantal enen enz. Het aantal enen varieert. Ik wil graag in kolom B dezelfde reeks weergegeven, maar dan met 2 nullen in plaats van 1, zonder daarbij gebruik te maken van macro's/VBA. Het aantal enen moet hierbij gelijk blijven. Zie onderstaand voorbeeld:
A B
0 0
1 0
1 1
1 1
0 1
1 0
1 0
0 1
1 1
1 0
1 0
1 1
0 1
--1
--1
--0
--0

Ik denk dat hierbij gebruik gemaakt moet worden van de functie Verschuiving, maar ik kan het nog niet voor elkaar krijgen om de juiste formule hiervoor te vinden. Wie mij kan hierbij helpen?

Rebmog

Laatst bewerkt:
Pas de celeigenschappen aan '00'

Bedankt voor de reactie, maar dit is volgens mij niet de oplossing. Het gaat erom dat aan kolom B extra nullen worden toegevoegd en de rest van de getallen dus opschuiven.

Kun je niet in B1 een 0 plaatsen en in B2 beginnen met de formule =A1?

als je de formule dan doortrekt heb je het gewenste resultaat

Nee, dit zou alleen werken als alleen aan het begin een nul moet worden toegevoegd. Maar in dit geval moeten ook midden in de reeks nullen worden toegevoegd. Ik denk zoals gezegd dat de oplossing ligt in de functie verschuiving. Ik kan het alleen zelf nog niet voor elkaar krijgen.

dus iedere keer als er een nul staat, dan moet hij er nog ééntje toevoegen in de rij erna.... klinkt vreemd.... ik krijg het ook niet voor elkaar

Is dit wellicht wat je bedoeld?
In B1:
=TEKST.SAMENVOEGEN("0";A1)

Hoi rebmog,

Hele uitdaging om het zo te krijgen, maar het is gelukt!
In B2 start je met =A2, daaronder de volgende formule in B3:
Code:
=INDEX($A$2:$A$20;RIJEN(A$2:A3)-GEHEEL((AANTAL.ALS(B$2:B2;0)+1)/2))

Of nog mooier vanaf B2:
Code:
=INDEX($A$2:$A$20;RIJEN(B$1:B1)-GEHEEL((AANTAL.ALS(B$1:B1;0)+1)/2))

Of met VERSCHUIVING:
Code:
=VERSCHUIVING(A2;-GEHEEL((AANTAL.ALS(B1:B$1;0)+1)/2);0)

Groet,
Jeroen

Laatst bewerkt:
Ha Jeroen,

Super. Dat is precies wat ik zocht!
Allen bedankt voor het meedenken.

Rebmog

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan