• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zowel Horizontaal als Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mschrijver

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een Excelblad met 3 tabbladen.

1. Bepaling Steekring
2. Invoer Rapport
3. Tekening

Bepaling Steekring wordt gebruik voor het invoeren en berekenen van massa's om er vervolgens mee te rekenen.
Invoer Rapport wordt gebruikt als rapportage blad met daarop de berekende gegevens van Bepaling Steekring en vervolgens worden deze gegevens vergeleken met de eis om te kijken of deze voldoet of niet.
Tekening is een tabel met daarin de verschillende lagen en bijbehorende vakken.

Nu is het volgende de bedoeling.

Op tablblad Invoer Rapport staan zowel de monsternummers als de laag en vak nummers.
Dezelfde laag en vaknummers zijn te vinden op het tabblad Tekening.

De laagnummers staan verticaal in het tabel, en de vaknummers staan horizontaal in het tabel.

Op het moment dat de berekening op tabblad Invoer Rapport voldoet aan de eis wil ik graag dat hij de laagnummer opgegeven op Invoer Rapport zoekt in tabel op tabblad Tekening (Verticaal) en tegelijkertijd ook het vaknummer opgegeven op Invoer Rapport zoekt in het tabel op tabblad Tekening. Als het goed is komen ze dan beide samen in een cel, en daar wil ik graag het monsternummer in zetten.

Enig idee of dit mogelijk is? Zo ja, hoe kan ik dit het beste realiseren?

Voor de duidelijkheid heb ik zowel een afbeelding met daarop het idee, en het Excelblad toegevoegd als bijlage.

Alvast bedankt.Excelsheet-Tekening.pngBekijk bijlage Verdichtingsgraad Steekring buitenwerken.zip

Ps. Het is mogelijk dat je een aantal foutmeldingen krijg bij het openen van het Excel blad. Er bestaat namelijk de kans dat er hier en daar een verwijzing naar een bepaalde bibliotheek aanwezig is.

zoek eens op Index() en Vergelijken(). Anders graag een .xls(x) voorbeeldje met een aantal ingevulde resultaten en waar deze vandaan komen. Een .zip met de vermelding dat er "bepaalde bibliotheek" kan inzitten zal niet zo snel geopend worden:shocked:

Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt. Ik zal even kijken of ik alle verwijzingen naar de bibliotheken kan verwijderen..

Maar Index() en Vergelijk() zijn functies die net als Vert Zoeken en Horiz Zoeken waarde zoeken en presenteren toch?
Ik zoek eigenlijk het tegenovergestelde; In die zin, ik wil zoeken op zowel Vak als Laag om vervolgens een 'denkbeeldige' lijn door beide te trekken. In de cel waar beiden kruizen wil ik het Monsternummer plaatsen.

Dus hij moet geen waarde opzoeken, maar juist waarde plaatsen.

Maar goed, ik zal in de loop van de ochtend wel proberen alle verwijzingen te verwijderen. En ondertussen ga ik het Internet afzoeken naar eventuele oplossingen.

Bedankt.

Mschrijver

Bestaat er een kans dat er meerdere monsters zijn met dezelfde waarde voor Vak en Laag ??
Want dan heb je een probleem. Of wil je die monsters in een cel opgenomen hebben ?

Nee, de monsternummers zijn uniek.
Een laag kan wel uit meerdere vakken bestaan.

Ik heb een zoveel mogelijk ingevuld ExcelBlad toegevoegd als bijlage, wellicht dat het dan wat duidelijker wordt.

Op blad Tekeningen heb ik het handmatig gedaan, maar waar ik naar opzoek ben is dat dit automatisch gebeurt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dan moet je even opnieuw beginnen met jouw sheets te bekijken!

In laag 2 komt 2 keer vaknr 1000-1200 voor, in laag 4 komt 2 keer laag 600-800 voor?

In jouw uitgewerkte voorbeeldje heb je in laag 4 bij vak 1000-1200 een waarde staan. Maar deze is nergens in het meetrapport te vinden, etc.

Als je een voorbeeldje plaatst dan graag als .XLS(X) en niet als .ZIP. Als je bestandje te groot is om te uploaden dan alle overbodige data eruit gooien: (tweede tab kopieren en plakken naar waarden en de eerste tab verwijderen). Verder kan je alle overbodige kolommen verwijderen. Het gaat erom dat jouw vraag duidelijk wordt. Om het later weer in te passen in jouw model is dan niet zo moeilijk meer.

Nb. Welke versie van XL gebruik jij?

Sorry, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je geen bestanden met extensie .xls of xlsX kon toevoegen als bijlage. Vandaar dat ik hem gezipt heb.

Ik gebruik overigens Office 2003.

Update: Ik heb het Excelblad nagekeken en gecorrigeerd zodat hij geen dubbele waarden meer bevat.

Mijn excuses.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een vraagje.

Als ik nu bij Z27 een nieuwe regel toevoeg met laag 5 en vak 100-1200 komt hij niet op de tekening te staan. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Edit: Nvm, ik zie het al.

Het werkt als een speer!

Hartelijk dank voor uw tijd en moeite. Sorry voor het niet duidelijk stellen van de originele vraag.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan