Zucht...draadloos internet...not!

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertjeren

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Goed, het verhaal van een digibeet die draadloos internet probeert te installeren :rolleyes: ...

Ik heb een vaste PC (een oud brik) en een modem, Zyxel Prestige 500, draaide allemaal prima.

Toen kreeg ik een laptop (Toshiba, Windows XP) en heb ik een Netgear DG834G Wireless ADSL Firewall Router (pfoepfoe) gekocht. Die gepoogd aan mijn modem vast te maken...werkte niet. Modem weggehaald, router direct aan de PC verbonden, dat ging goed. Zowel de laptop als de PC kunnen op internet. Al moet ik zeggen...internet knalt er regelmatig af. Op de vaste PC werkt alleen opnieuw opstarten, op de laptop moet ik kiezen voor 'opnieuw verbinding maken'. Maar ach...het werkte...

Nu heb ik een nieuwe laptop gekocht (Asus, Windows XP), die moet de vaste PC gaan vervangen.Software van de router op de nieuwe laptop geinstalleerd en nu begint het gedonder... Hij herkent het draadloze netwerk niet. Als hij met een kabeltje aan de router vastzit, kan ik op internet...maar de draadloze laptop niet, IP conflict. Ik heb ook geen flauw idee of de WEP-keywords van beide computers hetzelfde moeten zijn of juist niet...Eigenlijk ontbreekt het me geheel aan wireless-netwerk inzicht...

Afijn...draadloos installeren voor dummies...wat moet ik nu doen? Toch proberen het Zyxel modem opnieuw te installeren en daar de router aanvast te maken? Moet ik het modem dan ook op mijn nieuwe laptop installeren? Iemand tips??

Als je een ip conflict hebt dan gebruiken 2pc's het zelfde ipadres, laat je de router wel automatisch een ip adres toewijzen en zijn je pc's wel goed ingesteld.

Als ik het verhaal denk goed te lezen, zie ik eigenlijk 2 problemen.

ten eerste denk ik dat je de router en het moden beide als DHCP server hebt staan. Dit kan voor problemen zorgen, hoeft niet maar deze situatie is niet wenselijk.
Ik zou de DHCP van je modem uitschakelen, en router zijn DHCP functie laten behouden.
HOE......Dit staat ongetwijfeld in je bijgeleverde MODEM manual en ROUTER manual

Ten 2e denk ik dat je IP conflict komt omdat je 2 netwerk kaarten in je laptop hebt ( 1 x LAN + 1x wireless) en je router geeft een IP af, hij zal het zelfde IP adres afgeven als je net met de UTP kabel verbinding hebt gehad. Dit geeft een interne IP conflict in je laptop.
maak je IP adressen eerst statisch als het probleem over is dan weet je zeker dat het door de IP toewijzing komt van je router of modem. Misschien om moeilijke dingen te voorkomen, houdt deze IP instellingen statisch buitende range van de DHCP toewijzijng van je router

WEP instellingen en andere beveiligingen, zet dat eerst uit om problemen te voorkomen.
Zorg eerst dat je verbinding goed werkt en dan stap voor stap de beveiliging opzetten. Zo weet je precies waar het mis gaat als de verbinding verloren raakt.
De WEP instellingen zouden op elke pc gelijk kunnen zijn. Maar hoeft niet als je router dan ook maar meerdere WEP sleutels ondersteund.

Je gateway is inderdaad je router IP adres
maar je DNS zou het IP adres van je modem moeten worden.

Een heel verhaal, klink moeilijker dan het is maar in combinatie met de manual in de hand kom je een heel eind denk ik.

Tot zover eerst maar, succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan