• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zwaarste waarde toekennen aan elke persoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berkenbosch

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2012
In een groot databestand wil ik een nieuwe kolom genereren.

In het bronbestand staat op iedere regel een naam.
Een zelfde naam kan in meerdere regels voorkomen.
Aan een naam op een regel is een zwaartegetal gegeven; per naam kan het getal varieren. Dus dezelfde naam kan in de ene regel een hoge score hebben, en in een andere een lage score.
Ik wil in de nieuwe kolom achter iedere zelfde naam, de hoogste zwaarte toekennen.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dat kan doen?

(Ik sluit een voorbeeldbestand bij met 2 werkbladen: Bron (met daarin hoe de gegevens nu zijn) en Doel met daarin de nieuwe kolom die ik wil maken).

Berkenbosch

Bekijk bijlage BerkenboschZwaarsteFeb13.xls

Code:
=IF(COUNTIF(A$2:A$17;A2)>0;MIN(IF(A$2:A$17=A2;B$2:B$17));"")
Deze matrix formule doet het denk ik (formule dus afsluiten met CTRL SHIFT ENTER)

Laatst bewerkt:
maak gewoon een draaitabel die de grootste waarde per persoon zoekt en gebruik die dan verder.

Hier heb je nog een mogelijkheid:
Code:
=MAX(IF(OFFSET($A$2;0;0;COUNTA(A:A)-1;1)=A2;OFFSET($A$2;0;1;COUNTA(A:A)-1;1)))
Is een matrixformule, dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter

Zet die formule in cel C2 en trek door naar beneden zo ver als nodig.
Vul kolommen A&B aan zoveel je maar wil, kolom C wordt aangepast.
Eén beperking, er mogen geen lege rijen in kolommen A&B zijn.

Bedankt voor jullie suggesties.
De suggestie van Cow18 levert niet wat ik wil omdat ik bij gebruik van een draaitabel regels 'kwijt raak'. Ik wil het gehele bestand houden, met alle regels, en een kolom toevoegen.
De andere suggesties (van popipipo, mcs51mc, jeanpaul28) heb ik niet uit kunnen proberen, omdat ik niet begrijp (en ook in de helpfunctie van excel niet kon vinden) wat de juiste werkwijze is om zo'n wat julle noemen: matrixformule te activeren. Ik heb geprobeerd om de formules te activeren met shift/control/enter, maar ik krijg telkens foutmeldingen.
Hoe copieer ik jullie suggesties (de matrixformules) in mijn bestand zodat ze werken?

Kopieer de formule en sluit niet af dmv <ENTER> maar de toetsen combinatie <CTRL><SHIFT> en < ENTER> te samen in te drukken.
Er verschijnen dan accolades rond de formule: {formule}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan