Zware i/o naar hd laat PC hangen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Laat ik beginnen met zeggen dat ik niet goed weet waaronder ik dit probleem moet plaatsen: is het hardware of software, ligt het werkelijk aan de harddisks of aan de verbinding naar de PC. Het is wat complex en als ik fout zit, kan dit gerust verplaatst worden!

De situatie is als volgt:
Als centrale opslag en muziek/film-server heb ik een OUDE PC in ons netwerkje gezet, die ik "server" noem maar het is een gewone Windows XP-PC, met 1,3 Ghz Celeron processor.
Het dient namelijk alleen als behuizing voor de 2 enkele jaren geleden gekochte sAta harde schijven van 500GB stuk.
1 HD gebruiken we door het hele huis volop, de tweede dient als backup.
De PC staat bedraad op een switchje wat weer op de centrale modem/router zit waar alle andere (5) PC's aan hangen.
De PC staat 24 uur per dag aan.

Tot voor kort nooit problemen gehad, zowel muziek luisteren (door meestal 2 PC's tegelijkertijd) als zelfs video kijken ging prima zonder haperingen.

De laatste tijd (een paar maanden) gebeurt het echter regelmatig dat ik problemen kreeg met het (ver-) plaatsen van grote bestanden of grote hoeveelheden bestanden van mijn PC naar de "server".
De verbinding viel weg en als ik op die "server" ging kijken, hing die.
Er was een fout geconstateerd en Windows kon de gevraagde lees- of schrijfactie niet uitvoeren. Een herstart van de server was meestal nodig.

En nu afgelopen week kreeg ik zelfs problemen met muziekbestanden direct downloaden naar die server; die bleken allemaal niet goed weggeschreven en sloegen over!
Soms hapert WinAmp zelfs bij het luisteren naar muziek.

Ik vrees dat er iets aan het instorten is maar het is me niet duidelijk of het de harddisk is, de verbinding van deze "server-PC" met het netwerk of misschien het PC-tje zelf wel wat moeite krijgt met het verwerken van de i/o.
Een harddisk-tool die ik heb losgelaten geeft geen fouten op de disk aan.

Gaat er bij iemand, na het lezen van dit verhaal, meteen een lampje branden of hoe kan ik het handigst uitzoeken waar het probleem zich bevindt?
Want van de log op die server-PC word ik niet echt veel wijzer, alleen dat de uitgestelde schijfbewerkingen zijn mislukt.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Niemand een idee?

Heb alle 3 de aanwezige harddisks nu getest, HDD Health geeft voor alle 3 100% health.
De logmelding die ik krijg voor het vastlopen is overigens:

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Het wisselbestand wordt door Windows beheerd en staat op de C-schijf.

Nog een kleine aanvulling:
Nadat ik de PC herstart na zo'n foutmeldingenreeks, werkt die weer goed tot ik weer bestanden ga kopieren.
Op dat moment schiet de CPU naar 100% en hangt het ding.

Sorry voor het volspammen van m'n eigen topic maar steeds als ik nieuwe info ontdek plaats ik het even, dat maakt alles misschien duidelijker. ;)
Heb net iets belangrijks ontdekt:
Als ik vanaf de server-PC bestanden kopieer naar een andere netwerk-PC krijg ik geen problemen!
Ik ga nu nog een paar keer testen van ene naar andere (meer netwerk-PC's) en terug en kijken of dit inderdaad een vast patroon is.

Watchdog wil weten of het is opgelost...
Nee dus!
En geen enkele reactie!

Helaas ben ik er dus echt nog niet verder mee.
Lijkt bizar probleem.

Op de server-PC zelf kan ik goed kopieren/verplaatsen van en naar andere netwerk-PC's.
Vanaf die andere PC's (willekeurig welke!) naar en van de server-PC laat hem hangen.

Zal dus iets te maken moeten hebben met het netwerk maar omdat dit de enige PC is die er last van heeft, begrijp ik echt niet waar het aan kan liggen!

Ben je een topicresser als je in je eigen topic wat nooit opgelost na bijna een jaar weer verdergaat?
Het probleem is namelijk nog altijd niet opgelost en begint nu weer opnieuw na inbouwen van een nieuwe HD in de server-PC.

Laat ik het uitleggen:
In de eerder beschreven server-PC (gewoon een XP-PC met 3 fysieke HD's: C: D: en E: zullen we maar zeggen.
Disk C: bevat niets alleen Windows XP.
Disk D: is de gedeelde netwerkschijf waar iedereen alles op doet: muziek, foto's, films en dokumenten (500 GB).
Disk E: is de backup disk met alle wat echt belangrijk is van Disk D.

Toen de problemen in de eerdere posts begonnen, stond op Disk E een ruime backup en met die disk deed ik verder niet veel.

Tot die een paar maanden geleden opeens crashte en niet meer bijkwam!
En dat was onherstelbaar.

Gelukkig zat er nog garantie op en dmv een nette RMA-afhandeling heb ik deze week een nieuwe disk van 500 GB binnen gekregen.
Vandaag gemonteerd.
Netjes geformateerd, zag er aardig uit.
Tot... ik bestanden ging kopieren van Disk D naar Disk E om de backup weer snel te regelen...

Een klein mapje gaat goed.
2 kleine mapjes ook.
Maar zodra ik wat meer kies:
Ergens op de helft hangt het proces opeens.
Na verloop van minuten komt de melding:
"Fout bij kopieren van map... etc." en de standaard melding van 'uitgestelde schijfactiviteiten'.

Als ik in de log ga kijken staan er erg veel meldingen die ik zometeen hier onder plak als ik dit forum vanaf die server-pc kan benaderen.

EDIT: Komen de meldingen:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: SI3112
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 9
Datum: 26-6-2010
Tijd: 13:03:15
Gebruiker: n.v.t.
Computer: SERVER
Beschrijving:
Het apparaat \Device\Scsi\SI31121 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: Disk
Gebeurtenis-ID: 11
Tijd: 13:04:23
Beschrijving:
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D.

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: dmio
Gebeurtenis-ID: 35
Tijd: 13:06:34
Beschrijving:
dmio: schijf Harddisk2, blok 923308935 (koppelpunt F:): niet-herstelbare leesfout

De niet-herstelbare-schrijffouten in de log herhalen zich vele malen en in die tijd hangt de hele PC.
Als die met de eerder genoemde foutmeldingen komt krijg ik langzaam weer controle en bemerk dat 1 van beide HD's (d of e) niet meer zichtbaar zijn in Windows!
Na herstart lijkt alles weer goed, tot ik weer ga kopieren.

Wat ik er nu van begrijp...
Zou het een probleem kunnen zijn in de extra ingeplugde S-ATA-controller kaart?
Want dit heeft met netwerk niks te maken, het blijft allemaal lokaal.

Schijfcontrole geeft voor geen enkele disk problemen.

Een heel verhaal maar ik hoop dit nu eens voor altijd op te gaan lossen want een goede backup is goud waard!

Laatst bewerkt:
Heeft niemand een idee?
Zou het inderdaad aan het S-ATA controllerkaartje kunnen liggen?

Ik heb de 2 cables daarvan nog omgewisseld en het kaartje eruit/erin gedaan (eventuele slechte contacten) maar dat maakt allemaal niets uit.

Als niemand reageert, zal denk ik niemand het antwoord weten.
Maar zoals je zelf aangaf, zou het wel eens aan het controllerkaartje kunnen liggen. Even een andere proberen?

Weer ruim een half jaar verder en ik dacht een 'workaround' te hebben gemaakt door 1 van de 2 HD's van 500 GB uit de netwerk-PC te halen en los aan de usb van mijn PC te hangen. Op die manier een backup te kunnen maken, in plaats van via netwerk, alleen via dat s-ATA controllerkaartje, wat mogelijk de boosdoener is.
Nog geprobeerd een nieuw kaartje te kopen maar die blijken reeds zeldzaam in mijn buurt...
Maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
Wat is nu de situatie:

- netwerk-PC met daarin 1 500 GB HD, waar iedereen in het gezin gebruik van maakt
(staat bijna vol met muziek, films, etc.)
Deze s-ATA disk zit met een s-ATA controllerkaartje als 2e disk in de Windows-XP PC.
- mijn eigen gewone PC, waar ik de 2e 500 GB HD nu los aan heb hangen dmv een s- ATA/usb kabel

Wat gebeurt:
1. als ik mappen met muziek wil kopieren (varierend van 80 mb tot 1,5 gb) gebeurt het regelmatig dat de netwerk-PC erop gaat hangen en zegt dat er iets mis is met de hardware of/en het netwerk en de verplaatsing niet uitgevoerd kon worden.
Mappen met films (meestal rond de 4,5 gb per stuk) lopen altijd vast.
Uit/aan is dan de enige oplossing.
Een 2e of soms 3e poging lukt dan vaak net wel maar het kost me zo maanden werk map voor map te kopieren...
2. mappen met relatief kleine bestanden (mijn vrouw heeft duizenden borduurmotieven opgeslagen) gaan tot nu toe wel goed, zelfs al loopt dat op tot boven de 5 gb!
3. regulier werken met die netwerk-PC door ongeveer 5 PC's gaat ook gewoon goed

Ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen maar het blijft alleen de zwaardere i/o waar de netwerk-PC op gaat hangen.

Nu ben ik ervan overtuigd dat een "echte" NAS vermoedelijk de beste oplossing is en de 'oudere' tot netwerk-PC omgebouwde XP-bak gewoon niet goed meer kan functioneren. Geldprobleem is echter het belangrijkste.
Ik hoop echter een backup te kunnen maken van de hd in de netwerk-PC voordat die een keer crasht en ik alles wat in jaren is opgebouwd kwijt ben...

Eventuele simpele suggesties zijn dus nog altijd welkom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan