zware problemen bij installeren XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meyerke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hoi iedereen,

Na zo'n 10 jaar pc's te installeren (voor mezelf en vrienden) kom ik nu toch wel een vreemde melding tegen. Het betreft een laptop waar oorspronkelijk Vista opstond. Maar na overwegen leek het beter om met Xp verder te doen. Alles was in orde. Gisteren waren er problemen,
Xp wilde niet meer. Steeds herstarten. Dan maar Hirensbootcd er in om de MBR te herstellen.
Lukte niet. Met PQ Magic de schijf geformatteerd en terug XP installeren. Na het kopiëren van de bestanden kreeg ik een korte tijd een zwart scherm. Dan kreeg ik de melding dat XP geen vaste schijven vond in de pc. Druk F3 voor herstart en daarmee was de kous af.
Ik test graag met Linux, zo probeer ik Kubuntu er op te zetten, alles lukt.
Na 30' was alles klaar. Maar het is niet mijn pc. Dus XP moet er op. Waarom lukt het niet en wat kan er aan gedaan worden?

Hartelijk dank bij voorbaat.
Eric

Waarschijnlijk lukt dat niet omdat de laptop een SATA harddisk heeft en XP standaard geen SATA drivers heeft en dus de harddisk niet herkent!

Twee oplossingen:
Wanneer de laptop over een diskette station beschikt zorgen dat een diskette met SATA drivers voorhanden is.
Anders een slipstream maken van de XP cd met geintegreerde SATA drivers.

MAAR.... kijk eerst eens na of alle benodigde drivers voor die laptop voor XP wel beschikbaar zijn, anders is alle moeite voor niets!

Hoi dat is vlug.

Ja inderdaad de HD is aangesloten met e-sata.
Sorry vergeten te melden.
Maar waarom lukte het de eerste keer wel?
Ik zal via de andere pc een driver proberen te vinden voor sata.
Dank U
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan