Zwart beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skexis

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2008
Hoi,
Ik heb een asus laptop van ongeveer 3.5 jaar oud. Niks mis mee tot ongeveer een maand geleden. Bij het opstarten of uit de slaapstand halen bleef er ca. 10 seconden een rood/roze gloed over het beeldscherm hangen, vervolgens gewoon weer normaal beeld.

Echter sinds een week valt het scherm 'helemaal' uit. Ik kan nog wel vaag de contouren van de programma's die ik draai volgen, dus de backgroundverlichting(?) ofzo doet het nog? Ook als ik mijn beeldscherm met de FN hotkeys aan- en uitschakel, krijg ik eerst nog +- 10 seconden beeld (+ roze gloed) alvorens het beeld weer zwart wordt. Op het moment heb ik er een extern beeldscherm op aangesloten, en die werkt gewoon goed, dus ook daar niets mis mee.

Kan iemand mijn probleem verhelpen? Of is mijn laptop gewoon afgeschreven?

Chris

Hallo,

Ik heb dit zelf ook gehad, en toen was bij mij het beeldscherm kapot. Mischien is het handig als je het even door een computerwinkel na laat kijken.

Bob

Hallo

"10 seconden een rood/roze gloed over het beeldscherm hangen, vervolgens gewoon weer normaal beeld. "

Zijn de eerste symptomen van een falende backlight invertor of lamp.

De roze gloed --> te weinig hoogspanning.

"sinds een week valt het scherm 'helemaal' uit. Ik kan nog wel vaag de contouren ..."

Nog een indicatie invertor of lamp defekt

De invertor is eenvoudig te vervangen , deze zit meestal in het t.f.t. scherm zelf ingebouwd , soms kan deze ook in de p.c.zelf ingebouwd zijn .

Meestal is het slechts de invertor die defekt is , de lamp zelf is zelden of nooit defekt.

Mits een beetje voorzichtig en je geen 2 linkerhanden bezit , is deze zelf te vervangen.

"een asus laptop " is weinig info ... asus heeft immers ooit meer dan 1 type gemaakt.

Ebay is een mogelijke goedkope manier om aan een andere invertor te geraken.

B.v.b.:

http://cgi.benl.ebay.be/INVERTER-AS...mQQptZLH_DefaultDomain_71?hash=item19b9bbc7f0

P.s.: zelf even zoeken voor het juiste model dat je nodig hebt voor uw "een asus laptop".

Peter

Laatst bewerkt:
Het is een asus z92m series. Is het trouwens zeker dat het aan een kapotte inverter ligt, en zo niet, hoe ik er wel zeker van kan zijn?

En over het zelf repareren. Ik heb niet super veel verstand van de hardware van computers, ik draai mn laptop wel eens open om het stof uit de ventilator te verwijderen, maar om nu te zeggen dat ik twee linker handen heb dat ook weer niet.

Hallo

100% zekerheid heb je pas nadat je de invertor hebt vervangen.

Nu is het of de lamp , of de invertor.

Zoals reeds eerder vermeld ... de lamp zelf sneuveld zelden of nooit.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan