Zwart scherm bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

evandebeek

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2006
Soms als ik windows XP opstart kom ik op een zwart scherm. Ik kan dan niks anders dan de computer aan de achterkant uitschakelen en weer opnieuw opstarten.
Dan krijg ik een (logisch) melding dat er een storing is geweest en heb ik de keuze om in de veilige mode, laatst goed instellingen of normaal te starten.
Ik heb ze allemaal al een keer geprobeerd.
Soms werkt dit en soms krijg ik weer dit zwarte scherm.
Ik heb al gecheckt op virussen en de schijf gedefragmenteerd en de computer opgeschoond, maar het probleem blijft zich voordoen.
Een enkele keer start hij wel goed op.
Wie weet wat ik fout doe?:confused:

Doe als ie een keer is opgestart in iedergeval dit eerst

Doe eens een rechterklik op deze computer en kies eigenschappen.
Kies dan geavanceerd>opstart en herstelinstellingen en klik daar op instellingen.
Vink dan de regel: de computer automatisch starten uit.
Nu start de pc niet meer vanzelf opnieuw op, maar krijg je een blauw scherm met foutmelding. Aan de hand van die foutmelding kunnen we misschien wat makkelijker de oorzaak achterhalen. Vaak zijn het niet goed werkende drivers of een geheugenprobleem.

En zit je videokaart er wel goed ingedrukt?

Probeer eens in je BIOS te geraken. Hier geraak je in door wanneer je je pc opstart op del(ete) toets drukt. Dit kan verschillen dus raadpleeg hiervoor je handleiding van je moederbord of kijk welke toetsencombinatie of toets je moet indrukken. Eenmaal in je BIOS kies dan voor een optie sett all to defaults and exit (of iets gelijkaardigs). Wanneer je in windows bent typ dan eens devmgmt.msc bij uitvoeren druk op enter. Open elke plusteken en kijk of er vraagtekens of uitroeptekens staan. Zoja, dan heb je in het eerste geval te maken dat er geen stuurprogramma's gevonden zijn in het 2de geval duid het op een conflict of een defect. Soms wordt in apparaatbeheer verkeerd vermeld dat een apparaat correct werkt. Ga ook eens kijken in je logboeken : ga naar start,configuratiescherm,prestaties en onderhoud,systeembeheer,logboeken vooral de foutmeldingen zijn belangrijk. Post eens de foutmeldingen die op het moment gebeuren wanneer je het zwarte scherm kreeg. Heb je onlangs iets aan je systeem gewijzigd? Daarmee bedoel ik iets geüpgrade van hardware,software. Overclockt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan