Zwart scherm bij opstaten na defragmenteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benno_13

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2005
Hallo allemaal,

gisteren heb ik het programmaatje "Defraggler" (http://www.defraggler.com/) gebruikt om de harde schijf te defragmenteren. Ik heb twee harde schijven in mijn PC: de "gewone" (C:\) en een extra (F:\) die ik alleen als extra opslagruimte gebruik :p

Tijdens defragmenteren ging alles goed. Ik deed ongeveer de hele dag over de twee harde schijven, die allebie ongeveer een capactiteit van 30 GB hebben.

ik heb de PC gelijk na het defragmenteren afgesloten. Vandaag deed ik hem weer aan, en dan krijg ik al eerste het standaard laadscherm (American Megatrends, zo'n soort scherm) waarin die mijn RAM test, enz. Maar als het dan verwijnt, zoals normaal, komt er geen tweede laadscherm en Windows XP logo, maar blijft mijn scherm gewoon zwart!!! Ik heb al gecheckt, het ligt niet aan mijn scherm, daar is nog alles goed mee.

Als ik dan probeer in veilige modus op te starten, laad de computer dit:

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWS\system32\hal.dll
multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWS\system32\KDCOM.DLL
multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWS\system32\BOOTVID.DLL
multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWS\system32\config\system

Daar blijft hij dan zo staan en ik kan ook verder niet door met de veilige modus. Ik heb defraggler ook uitgevoerd op de andere computer hier thuis, dat is een Windows Vista, en daar kan ik gewoon de computer normaal gebruiken.

Enkele specificaties van mijn computer, (sorry dat het er niet meer zijn, maar ik ken het allemaal niet uit mijn hoofd, en ik kan het nu ook niet meer opzoeken op de computer:D)

-Windows XP Professional
-NVRAM: 224 MB
-CPU: AMD Athlon XP 2000+
-Speed: 1,66 Ghz
-DDR Memory Freqency: 266 MHz

Kan iemand mij helpen om mijn computer weer op orde te krijgen??? :confused: :):(

Laatst bewerkt:
Heb je al 'meerdere' veilige modussen geprobeerd?
Dus ook met opdrachtprompt enzo...

Ik gebruik defraggler met veel plezier en zonder problemen. Dus zou ik toch eens een chkdsk uitvoeren als ik jou was (met xp installatiecd)

En als je dan toch in de dosprompt op de installatiecd zit ineens eens fixboot en fixmbr (gebruik helpoptie in de prompt voor de uitleg)

Als Defragger zo een goed en innovatief programma is, zou het geen hele dag mogen doen over twee schijven van 30 Gigabyte. Volgens mij zijn er dan lees en schrijffouten gemaakt waar het programma zich geen raad mee wist of het heeft moeten overschakelen op een andere, zorgvuldige, benadering. Je komt hier verder mee door vanaf een opstartschijf een schijfcontrole te draaien met een lees een schrijf test. Repareer nog niets, ook niet de Master Boot Record of de File Allocation Tabel want dan zou de inhoud verloren kunnen gaan maar maak in dat geval eerst backups van dat wat je nog kunt benaderen. Schijf beschadigingen blijven vaak verborgen tot je die sporen een keer gebruikt en dat is waarschijnlijk gebeurd met het defragmenteren. Na de schijfcontrole kun je Windows proberen opnieuw te installeren, een partitie met schijffouten door beschadigingen zal onbruikbaar worden tenzij je de slechte sectoren hierin nog goed als over te slaan kunt laten markeren. Ik denk echter dat dit meestal niet lukt. In ieder geval duurt zoiets heel lang. Heb je meerdere partities dan heb je geluk.

Aan het herinstalleren van Windows met behoud van instellingen zitten haken en ogen. Explorer 7 moet je eigenlijk eerst compleet verwijderen anders werkt Explorer 6 niet. Maak een backup van wpa.dbl, dat bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk, dan kan je daar problemen met eventuele activatie mee oplossen. Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32, voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus.

Wat vraagjes...

@vis ta: ja, ik heb alledrie de veilige modus manieren uitgevoerd: Die met de opdrachtprompt, de netwerkmogelijkheden, en de gewone. In alledrie de gevallen gaven ze de eerder genoemde 5 lijnen en deden daarna niks meer. En waar kan ik dat chkdsk bestand vinden???
Ik heb wel een: "Microsoft Windows Millenium Edition
Help for Emergency Startup Disk",
dat is naar mijn weten ook een opstartcd. Hij werkt gewoon op XP volgens mij (ik heb hem van iemand anders gekregen die de vorige keer succesvol een crash op mijn cmputer met deze cd heeft kunnen verhelpen) Kan ik die CD dan ook gebruiken?

@ Alfred: Sorry, hoor, maar wat zijn partities??? En heeft de lengte (tijd) van defragmenteren niet te maken met hoelang het geleden is dat je voor het laatst gedefragmenteerd hebt?? Ik heb een: "Microsoft Windows Millenium Edition
Help for Emergency Startup Disk",
een opstartcd, en daar kan ik wel een "ScanDisk" functie activeren die dan op de volgende dingen gaat zoeken:

-Media descriptor
-File Allocation Tables
-Directory structure
-File system
-Free space
-Surface system

Ik weet niet of ik daar nog iets mee kan doen...

En hoe kan ik "wpa.dbl" in de windows\system32 map van mijn harddisk halen, als ik niet in mijn computer kan??? Sorry als ik een echte NOOB lijk hoor, maar ik heb gewoon nog nooit met dit soort opstartdingen gewerkt, ik weet er echt zowat helemaal niks van :confused: !

Even samen te vatten: Is het nog mogelijk om mijn computer weer "normaal" terug te krijgen, of is alles verwijderen en helemaal opniew beginnen de enige optie???

Ik heb geen ervaring met zo'n cd maar ik denk wel dat het mogelijk is dat er zo'n opdrachtprompt opstaat, is zelfs heel waarschijnlijk, maar durf het niet met zekerheid zeggen. Die chkdsk kan je proberen met de opdrachtprompt daarop. Die andere twee zou ik daar niet mee proberen.

Opdrachtprompt openen met cd, chkdsk /? intikken en de uitleg verschijnt.

Waarschijnlijk zal je chkdsk C: /F /R nodig hebben

Hoi !

Draai je nu onder XP of ME ?

Onder ME: dat OS wordt hier Meer Ellende genoemd, de enigste raad die ik je daarbij kan geven is: zo spoedig mogelijk updaten naar Win 2K of XP !

Draai je onder XP: Opstarten van de XP-CD kiezen voor R(epair), de reparatie-console gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/307654

Achter de prompt: chkdsk /r gevolgd door enter

Als dit proces klaare is trommel je: fixboot gevolgd door enter.

Dan: Exit, en je PC zou weer moeten opstarten.

Greetz,

Harry.

help, please?

Ik heb geen ervaring met zo'n cd maar ik denk wel dat het mogelijk is dat er zo'n opdrachtprompt opstaat, is zelfs heel waarschijnlijk, maar durf het niet met zekerheid zeggen. Die chkdsk kan je proberen met de opdrachtprompt daarop. Die andere twee zou ik daar niet mee proberen.

Opdrachtprompt openen met cd, chkdsk /? intikken en de uitleg verschijnt.

Waarschijnlijk zal je chkdsk C: /F /R nodig hebben

ja, er verschijnt info, maar alleen over hoeveel bytes enzo er over zijn en ingebruik, en .. hidden files .. user files, etc. Hoe kan ik hiermee verder mijn probleem oplossen.
De prompt begon met "A:\", ik deed toen "cd", toen "C:\" en toen "chkdsk \?" ik krijg inderdaad die gegevens, maar weet niet wat ik ermee aan moet.. :(

tik eens chkdsk C: /F /R

Gaat ie in plaats van alleen de gegevens geven je hele schijf op fouten en dergelijke controleren. Want daar ligt volgens mij een deel van het probleem aangezien alles begon met doodgewoon fragmenteren.

Vergeet ook je tweede partitie niet:

chkdsk D: /F /R

??

Hoi !

Draai je nu onder XP of ME ?

Onder ME: dat OS wordt hier Meer Ellende genoemd, de enigste raad die ik je daarbij kan geven is: zo spoedig mogelijk updaten naar Win 2K of XP !

Draai je onder XP: Opstarten van de XP-CD kiezen voor R(epair), de reparatie-console gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/307654

Achter de prompt: chkdsk /r gevolgd door enter

Als dit proces klaare is trommel je: fixboot gevolgd door enter.

Dan: Exit, en je PC zou weer moeten opstarten.

Greetz,

Harry.

@harry snor: ik heb XP, maar ik gebruik (blijkbaar ;)) een ME opstart cd, ik weet niet waar de andere voor XP ligt, deze heb ik altijd (nou ja altijd, dit is de 2de keer dat ik hem nodig hebt) gebruikt. Dat van fixboot helpt niet, zowel de C:\fixboot als de D:\fixboot doen niks (bad command or filename :eek:) Waar STAAT zoiets precies??? :eek: :confused: :p
Ik snap nog steeds niet wat ik van chkdsk precies moet verwachten hoor, het enige wat het me geeft is een beetje veel gepraat over bytes total disk space, userfiles, allocation nits, memory en wanneer het (aan)gemaakt is... Moet ik niet "ScanDisk" gebruiken, of is dat alleen maar om te resetten/wissen???

fixboot zou ik nu met die ME-cd net niet gaan gebruiken!

Als er met de chkdsk geen problemen worden aangegeven is alles in orde... Ik zou het in ieder geval nog eens proberen als je windows terug aan de praat krijgt in de dosprompt zelf dan:

en chkdsk C:

bij C: dan zonder /F en /R zodat je het rustig kan lezen in windows
als ie aangeeft dat er problemen zijn doe je het wel met /F en /R en kies je voor ja (Y of J)

Hoi !

Met een Windows Milllenium Edition kun je geen XP-installatie repareren.

Dus zorg voor een XP-CD (lenen, downloaden ?) en doe hetgeen in m'n vorige post vermeldt staat.

Zonder XP-CD is dit niet op te lossen.

Je kunt ook iemand in je omgeving vragen die er wat meer verstand van heeft.

Greetz,

Harry.

fixboot zou ik nu met die ME-cd net niet gaan gebruiken!

Als er met de chkdsk geen problemen worden aangegeven is alles in orde... Ik zou het in ieder geval nog eens proberen als je windows terug aan de praat krijgt in de dosprompt zelf dan:

en chkdsk C:

bij C: dan zonder /F en /R zodat je het rustig kan lezen in windows
als ie aangeeft dat er problemen zijn doe je het wel met /F en /R en kies je voor ja (Y of J)

by zowel "chkdsk C: /F /R" als "chkdsk D: /F /R" geeft hij aan: "Invalid switch - /R" :eek:
en als ik "C:\chkdsk F:\" doe, dan zegt 'tie: "Cannot CHKDSK a network drive" Wanneer zou hij dan precies aan moeten geven dat er een fout zou zitten??? Want ik weet niet wat ik met al die gegevens aan moet, ik krijg elke keer bij chkdsk een stroom gegevens, maar wat daarmee te doen....??? :p :confused:

internet

Hoi !

Met een Windows Milllenium Edition kun je geen XP-installatie repareren.

Dus zorg voor een XP-CD (lenen, downloaden ?) en doe hetgeen in m'n vorige post vermeldt staat.

Zonder XP-CD is dit niet op te lossen.

Je kunt ook iemand in je omgeving vragen die er wat meer verstand van heeft.

Greetz,

Harry.

Beste Harry, ik heb hier iets gevonden: http://www.microsoft.com/downloads/...8d-5e10-49b5-b80c-0a0205368124&displaylang=en :) Maar dit is alleen een setup voor floppy, en nu zit er in onze nieuwe PC die het nog wel doet, geen floppy staton meer. Is er een andere manier om dit soort dingen op CD te krijgen??? Want dit zou wel eens kunnen helpen, maar ik kan het niet op floppy's zetten!

Laatst bewerkt:
Dat is een installatieschijf voor computers die niet van CDRom kunnen opstarten Benno_13. Je kunt best een ME bootdisk gebruiken om de harde schijf te onderzoeken met Scandisk als je het FAT32 bestandssysteem hebt maar als je NTFS geformatteerd hebt voor grote harde schijven met XP, dan moet je een bootcd met een hulpprogramma voor NTFS gebruiken of een bootcd voor XP. De installatie CDRom van XP is ook de bootcd. Er is op een legale manier haast niet aan te komen omdat Microsoft moeilijk doet over de rechten. Wie weet waar en hoe mag het zeggen.

Een partitie is de fysieke begrenzing van een schijf, een formattering bepaalt het bestandssysteem. Je hebt dus altijd één partitie op een voor werking geschikt gemaakte harde schijf. Als je er meerdere maakt dan ziet Windows die als apparte harde schijven. Valt de stroom uit en komt er zo een onherstelbare beschadiging op de harde schijf, dan blijft de schade vaak nog beperkt tot een gedeelte van de harde schijf.

Hoi !

De reparatie-console kun je prima draaien met die 6 floppy's, maar.....dan is wel een floppy-drive nodig die je als 1ste in de boot-volgorde zet.

Floppy-drive kun je er toch even bijhangen op de nieuwe PC, en daarna terugzetten als je de floppy's gemaakt hebt ?

@Alfreds 2: een XP-CD lenen is geen enkel probleem, je kunt er zo 1 of meerdere van me krijgen incl. SP3 !
Het gaat immers om een CD zonder key !!

Greetz,

Harry.

Klaar!

Ok mensen, bedankt voor alle hulp: Het is duidelijk wat ik moet doen zodra ik een Windows XP opstart cd heb :D Dankuwel voor alle hulp. :D

Benno_13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan