zwart scherm met muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

djodjo13

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 aug 2011
ik heb mijn laptop leeggehaald
ik wil er nu een nieuwe vista opzetten
maar hij laad niet verder dan een zwart scherm met muis

hij start wel op vanaf cd/dvd.

Hallo djodjo13,
Is dit een probleem met SATA drivers voor de harde schijf? Niet alle SATA schijven worden herkend door Vista. Je moet dan bij het begin van de setup op een toets drukken om die driver aan te wijzen op een toegankelijk medium of de SATA driver met de Windows setup op een DVD branden, slipstreamen heet dat. Verder niet zoveel ervaring ermee.

Controleer nogmaals de opstart volgorde van stations in de Bios. Afhankelijk van de mogelijke instellingen kan het zijn dat nu alleen de Optische drive opstartbaar geworden is.

@Alfred
Vista was toch het eerste OS dat sata-drivers aan boord had op de installatie dvd?
@djodjo13
maar hij laad niet verder dan een zwart scherm met muis
hij start wel op vanaf cd/dvd.
Als je alleen een zwart scherm krijgt hoe kun je dan weten dat hij van de dvd opstart?
Tijdens starten F10 of F11 trommelen om de bootvolgorde te kiezen. Ligt eraan welke laptop/type je hebt.
Heb je geen handleiding van je laptop?

Laatst bewerkt:
Ik denk te weten, dit omdat ik het probleem niet vaak heb, dat Vista aanvankelijk niet alle drivers heeft gehad. Computers hebben trouwens ook een soort compatibiliteit modus voor SATA stations. Ook hiervoor zou je even in de Bios kunnen kijken.

De laptop start vanaf CDRom wél op heb ik gelezen. Daarna zou de computer van harde schijf moeten starten. Vorige maand heb ik zelf nog een bios gehad met verassingen in de opstart volgorde. Er zijn maar zo een aantal stations inactief. Ze staan dan grijs in de lijst of zo. Daarom: even opnieuw controleren.

Veel meer kan het niet zijn omdat Windows wel geïnstalleerd wordt. Je hébt Vista toch geïnstalleerd djodjo13?

Ja de cd/dvd start wel op want ik moet op een toets drukken
dan gaat hij laden en na een tijdje krijg ik een zwart scherm met een muis erin ik kan de muis wel bewegen maar verder niks

Als ik het goed begrijp dan is de installatie nog niet zover dat die de harde schijf zal opstarten. Zou het dan kunnen dat het zwarte scherm na 5 tot 10 minuten vanzelf verdwijnt of dat je de installatie een paar maal moet beginnen? Het is vrij normaal dat het een keer vastloopt en je opnieuw de installatie moet starten.

Dan: wat bedoel je met "leeg gehaald?" Als je in de reparatie console kunt komen dan kan je de schijf formatteren. Dat is alles wissen. De opdrachten om de schijf goed voor te bereiden staan op deze pagina beschreven: http://www.sevenforums.com/tutorials/91339-ssd-hdd-optimize-windows-reinstallation.html

Degene die hier een zwart scherm kreeg heeft overigens als oplossing gevonden wat ik al schreef, de compatibiliteits modus voor SATA stations in de Bios selecteren. Ga dan naar de Bios en verander onder SATA OPERATION, CHANGE ADCI TO ATA. Het kan op jou computer anders heten. Installeer dan Vista met normaliter slechts één of twee minuten een zwart scherm. Installeer de moederbord (chipset) drivers waaronder die voor de SATA. Zet daarna de instelling weer terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan