Zwart scherm na herinstallatie windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb een systeem met dualboot windows 10. Beide werken al jaren prima. Omdat mijn ene versie (die ik gebruik om te gamen) na een paar jaar wat traag werd, besloot ik om een herinstallatie te doen van windows 10 (systeem is niet geschikt voor w11 maar draait prima op 10)

Vreemd genoeg zie ik na de herinstallatie windows gewoon opstarten tot aan het aanmeldscherm, maar zodra ik aanmeld (wat al veel langer duurt dan voorheen, ondanks gebruik van SSD) zie ik alleen een zwart scherm met een muis.

Het enige wat ik dan kan is de muis bewegen, of via ctrl-alt-del naar taakbeheer gaan en daar sommige programma's starten. De meeste starten echter niet op. Helaas is mmc / apparaatbeheer daar een van. Ik heb onboard video (Intel 4000) en een RX580 videokaart. Via een omweg (downloaden op andere PC, uitpakken en op USB zetten) heb ik voor de RX580 al de nieuwe drivers geïnstalleerd, maar ook nu hou ik alleen een zwart scherm met muis. Drivers voor de Intel installeren lukt niet, mogelijk omdat windows zelf al nieuwere drivers heeft dan die van de website (10 jaar oud)
Als ik via taakbeheer explorer.exe start gebeurt er ook niets. Hij verschijnt wel direct bij taakbeheer zodat ik dan 2x explorer heb.. Gelukkig lukt het wel om Total Commander op te starten zodat ik nog iets kan.
Ik zou nog kunnen proberen om de intel of de AMD uit te schakelen, maar ik kan dus ook niet in apparaatbeheer. Heeft iemand een suggestie?
(het is dus een schone installatie na een format van de SSD en SSD is verder ook prima en geeft geen SMART errors)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan